انجمن پارسی لند
بازگشت   پارسی لند > مقالات علوم پایه و انسانی > علوم اجتماعي و اقتصادي > علوم اقتصادي

سایت پارسی لند | Parsiland Forums




  

روابط عمومی یا تبلیغات در جهان امروز کدامیک موثرترند؟
نحوه نمایش امتیاز موضوع ابزارهای موضوع  
روابط عمومی یا تبلیغات در جهان امروز کدامیک موثرترند؟ 17 مرداد 1395   #1 (لینک)
mostafa73


mostafa73 آواتار ها

كاربر فعال
 
mostafa73 آنلاین نیست.

روابط عمومی یا تبلیغات در جهان امروز کدامیک موثرترند؟ روابط عمومی یا تبلیغات در جهان امروز کدامیک موثرترند؟

● چکیده:
هدف از نگارش این مقاله این پرداختن به این موضوع است که آیا در عصر حاضر دوران تبلیغات خاتمه یافته و دوره روابط عمومی آغاز شده است ؟ یا لازم است تعاملی را بین این دو برقرار کرد؟ و نهایت اینکه بنگاههای اقتصادی و موسسات غیر انتفاعی در راستای فعالیتهای ترویجی خود در آینده باید از چه روندی پیروی کنند؟
● مقدمه:
بطور کلی روابط عمومی و تبلیغات از ابزارهای ترویجی (promotion) به حساب میآیند.علاوه بر اینها از دیگر ابزارهای ترویجی می‏توان به فروش شخصی ، پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم اشاره کرد. اما مهمترین ابزارهای مختلف ترویج، روابط عمومی و تبلیغات هستند . با نگاهی گذرا به تاریخچه روابط عمومی در ایران، غالبا شاهد فعالیت روابط عمومی‏ها در قالبی کاملا دولتی هستیم که وظیفه شان دفاع از ابعاد سیاسی سازمان است و توجهی به مشتریان ندارد. در سویی دیگر شاهد تبلیغاتی هستیم که صرفا از سازمان حمایت می کند و توجهی به مشتری ندارد. بدین معنی که روابط عمومی و تبلیغاتی را تجربه کردیم که هر دو در دفاع از سازمان و بدون توجه به مشتری فعالیت کرده اند. حال سوال اینجاست که آیا در دنیای امروز، تبلیغات صرف، نیاز شرکتهای تولیدی و اقتصادی را به عنوان سازمانهایی که به دنبال منافع خودشان هستند، برآورده می‏سازد؟ یا باید وجوهی از روابط عمومی را هم وارد سازمان کرده و با ابزار تبلیغات ترکیب کنیم؟ و یا به تعریف ساز و کاری جدید برای روابط عمومی در این سازمانها بپردازیم؟
تعریف روابط عمومی و تبلیغات: در ابتدا لازم است بدانیم وظیفه تبلیغات و روابط عمومی چیست؟ وقتی تعریف مشخصی در حوزه روابط عمومی نداریم ، وظایف مربوطه تعبیر شخصی پیدا می کند. در تعریف های کلاسیک و تعریف های جدید تر ، promotion ( ترویج) را یک فضای سه پایه می بینند یعنی می گویند ترویج مجموعه ای است از ATL ، BTL و PR .
ATL (Above the Line) به کل فعالیتهایی که به وسیله رسانه های انبوه و با خرید رسانه ای انجام می شود اطلاق می گردد.
BTL (Below the Line) تمام فعالیتهای مستقیم سازمان است همچون ارایه تخفیف و عرضه نمونه کالا، قراردادن استند یا استیکر در فروشگاه ، پست مستقیم ، نمونه محصول و کل فرآیند مدیریت روابط با مشتریان. در ATL و BTL بدون استفاده از رسانه ، رابطه ایجاد می‏شود.برای مثال ارسال نامه و اعطای جایزه در این فعالیت مرسوم است. این شیوه ، نیز نوعی رابطه در ترویج است. اما پایه سوم یعنی روابط عمومی ، با دو پایه دیگر متفاوت است ، بدین نحوکه دو تای اول ارتباط یکسویه سازمان است اما روابط عمومی ، ارتباط دو سویه است. که باید از روی موانع ارتباطی بگذرد، پیام سازمان را به مخاطبش برساند و بتواند پیام مخاطب راتحلیل کند و به سازمان برگرداند.پس پیام به عنوان مهمترین عنصر در روابط عمومی نقش اساسی دارد .به طور خلاصه تبلیع یعنی معرفی کالاها یا خدمات به وسیله شیوه‏های غیر شخصی ، به مسئولیت فرد یا سازمان.
روابط عمومی یعنی ایجاد رابطه خوب با مردم و گروههای مختلف، از طریق ایجاد "تصویر مناسب" از شرکت در ذهن افراد و از بین بردن هرنوع شایعه و داستان بی اساس در باره شرکت.
● اهداف روابط عمومی و تبلیغات:
مهمترین ابزارهای مختلف ترویج ، روابط عمومی و تبلیغات هستند و جالب این است که همه اینها در راستای یک کارکرد نهایی عمل می کنند که آن کارکرد ، مارکتینگ و مشتری نوازی است.پس هدف، انجام اقداماتی است که سازمان ما را از منظر مشتریان ، سازمان معتبرتری جلوه دهد. اگر با تبلیغاتی که نشان دهنده توان واقعی سازمان نیستند ، برای مدتی اذهان عمومی را منحرف کنیم ، پس از مدتی مردم به دنبال چهره واقعی سازمان خواهند بود. لذا اخیرا می‏بینیم در تعریف روابط عمومی آن را مجموعه فعالیتهایی تعریف می‏کنند که با هدف حفظ و توسعه خوشنامی سازمان صورت گیرد، یعنی ارتباط تنگاتنگی بین بحث مدیریت برند و روابط عمومی و از طرفی تبلیغات ایجاد می‏شود. اما نهایتا این برند است که باید خودنمایی کند. پس به عبارتی تمام اهداف ترویجی، زمانی می‏توانند موفق باشند که بتوانند در راستای افزایش رضایت ذینفعان گام بردارند. اگر از این زاویه بنگریم، روابط عمومی و تبلیغات دو بال یک کبوتر می‏شوند. همانطور که اشاره شد ، تبلیغات در طی سالهای گذشته در ایران خیلی نقش داشته و یکی از دلایل آن، ویژگی بازار خاص ما در آن زمان بوده است.
آقای "ساترلند" در کتاب روانشناسی تبلیغات تجاری، محصولات را به دو دسته با درگیری زیاد و کم طبقه بندی می کند. مثلا اگر شما بخواهید یک مداد بخرید، وقت و انرژی زیاد صرف نمی‏کنید. اما اگر بخواهید یک خودرو بخرید‏، ذهنتان و مطالعات و بررسی‏هایتان خیلی درگیر می‏شود. لذا ساترلند معتقد است که تبلیغات برای محصولات با درگیری کم لازم است . اما با تبلیغات صرف نمی‏توان مخاطب را به خرید محصولات با درگیری بالا ترغیب کرد.
بنابراین روابط عمومی و تبلیغات هردو باید در راستای تعامل با مشتری و ارتقای برند ، فعال باشند.پس می‏توان به این نکته اشاره کردکه هرچه سطح آگاهی مردم افزایش پیداکند ، بخصوص در نوع کالاهای با درگیری بالا ، نقش روابط عمومی بیشتر نمایان می‏شود. به عبارت دیگر هرچقدر پیش می‏رویم، تبلیغات کمرنگ تر و روابط عمومی پررنگ تر می‏شود.پس روابط عمومی توسعه خوشنامی و برند سازمان است ،و تبلیغات یکی از ابزارهای این هدف محسوب می شود.
● نتیجه گیری:
چند نکته که مدیران ارتباطات باید آن را در راس وظایف خود قرار دهند عبارت است از: پاسخگویی ، شفاف سازی و تنظیم افکار عمومی نسبت به سازمان ، قابلیت مردم داری و مشتری مداری و طرح تکریم ارباب رجوع ،قدرت تسهیل ، تسریع و تصریح در سطح سازمان و بیرون از سازمان و قدرت فرهنگ سازی و تعیمم مباحت و مسایل فرهنگی که شایسته است مدیران ارشد جهت عملی‏ شدن نکات فوق ، حمایت جدی از ارتباطات داشته باشند.



این مطلب با زحمات کاربرای این سایت جمع آوری شده است
اخلاق حکم می کند در صورت برداشت از سایت منبع را ذکر کنید!

 

آخرین ارسال mostafa73
موضوع انجمن آخرین نویسنده پاسخ نمایش تاریخ آخرین نوشته
روش های و مسیر ها در بازاریابی انلاین مقالات رشته کامپیوتر و کتاب های آموزشی mostafa73 0 708 17 بهمن 1395 16:59
راه حل کاهش نرخ پرش و جلوگیری خروج سایت مقالات رشته کامپیوتر و کتاب های آموزشی mostafa73 0 405 15 آبان 1395 13:07
یک‌ میلیارد نفر مشتری شبکه‌ های اجتماعی مقالات رشته کامپیوتر و کتاب های آموزشی mostafa73 0 424 15 آبان 1395 13:07
بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی موقعیت های کسب در آمد در ایران مقالات رشته کامپیوتر و کتاب های آموزشی mostafa73 0 328 15 آبان 1395 13:04
سئو و مساله بازاریابی موتورهای جستجو مقالات رشته کامپیوتر و کتاب های آموزشی mostafa73 0 1454 27 مهر 1395 13:38
تبلیغات در شبکه های اجتماعی و عوامل موثر در جذب مخاطب مقالات رشته کامپیوتر و کتاب های آموزشی mostafa73 0 356 27 مهر 1395 13:37
ارزش تبلیغات و راه حلی برای کاهش تعرفه تبلیغات مقالات رشته کامپیوتر و کتاب های آموزشی mostafa73 0 429 27 مهر 1395 13:36
تبلیغات ویدیویی و نقش ان در بازاریابی کسب و کار شما مقالات رشته کامپیوتر و کتاب های آموزشی mostafa73 0 398 27 مهر 1395 13:36
مقاله آموزشی طراحی بنر و رعایت چند نکته در اصول طراحی بنر آموزش و ترفند های فتوشاپ mostafa73 2 480 3 شهریور 1395 15:48
صفحه فرود خود را نسبت به هدفتان طراحی کنید دانشمندان کامپیوتر mostafa73 2 480 3 شهریور 1395 15:38


روابط عمومی یا تبلیغات در جهان امروز کدامیک موثرترند؟ 17 مرداد 1395   #2 (لینک)
mostafa73


mostafa73 آواتار ها

كاربر فعال
 
mostafa73 آنلاین نیست.

پاسخ : روابط عمومی یا تبلیغات در جهان امروز کدامیک موثرترند؟ پاسخ : روابط عمومی یا تبلیغات در جهان امروز کدامیک موثرترند؟

آسیب شناسی تبلیغ


● مفهوم لغوی تبلیغ :
تبلیغ واژه ای عربی از باب تفعیل و معنی لغوی آن رساندن و رسانیدن است.
● مفهوم اصطلاحی :
تبلیغ به ویژه تبلیغات نوین ، تلاشی است پیگیر برای ایجاد یا شکل دادن رخدادها به منظور تحت تاثیر قراردادن روابط عامه مردم با کاری فکری یا گروهی .
در واقع می توان گفت تبلیغات ، کوشش کم و بیش عمدی و سنجیده است که هدف نهایی آن نفوذ در عقاید یا رفتار افراد برای تامین مقاصد از پیش تعیین شده می باشد
اما شاید بلیغ ترین تعریف در این زمینه عبارتست از :
ـ رساندن مجموعه اطلاعاتی به مخاطب به منظور اقناع و برانگیختن احساسات وی به سود یا بر ضد یک موضوع .
تعاریف فوق مفهوم اصطلاحی تبلیغ علی العموم را شامل می شود اما آنچه در این نوشتار منظور نظر است تبلیغ اسلامی است. بنابراین آنچه که تحت عنوان « پروپاگاندا » در فرهنگ غرب معمول است. با تبلیغ دینی تفاوت بسیار دارد.
هدف غایی از انتقال مفاهیم دینی یا تبلیغ اسلام ، گونه ای اطلاع رسانی برای معرفی حقایق ارزشمند انسانی و الهی و سوق دادن مخاطبان به سوی آنهاست اما در پروپاگاندا چیزی به عنوان اصلاح یا پرورش انسانها مطرح نیست بلکه مسخ فکری و استحالة فرهنگی یکی از مبانی اصلی آن است. لامول در این باره می نویسد :
ـ «تبلیغ درگسترده ترین معانی آن ، فن تاثیرگذاری بر عمل انسانی به وسیله تغییر مظاهر فکری است. در تبلیغ، فرد بی طرف نیست بلکه هدفی خاص دارد ؛ هدفش نیز نه ارائه اطلاعات درست بلکه تاثیرگذاری بر دیگری است. بنابراین ، با تحریف وقایع و تخمین و حتی مسخ انسانها سر و کار دارد.»
- اما تبلیغ اسلامی عبارت است از رساندن پیام الهی به شیوة روشنگرانه که از طریق ایجاد ارتباط و تشویق به پذیرش محتوای مورد نظر با استفاده از ابزارهای مشروع هر عصر صورت می پذیرد و در حقیقت تبلیغ اسلامی « شناساندن خوبیها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدیها و راه گریز و منع از آن است .‌»
متاسفانه علیرغم گذشت حدود سه دهه از استقرار نظام اسلامی در ایران و تلاشهای بسیار دامنه دار و خوبی که در زمینه تبلیغات دینی صورت پذیرفته اما هنوز ابعاد نظری و عملی این موضوع برای متصدیان امر روشن نیست. به ویژه آنکه سامانة این نوع تبلیغ که با نوع مشابه آن در حوزه امور سیاسی و اقتصادی تفاوتی بنیادی دارد نتوانسته است خود را با تحولات بسیار سریع و روز به روز اجتماعی و علمی هماهنگ سازد.
مسئله حائز اهمیت آن است که میان اصول و روشهای تبلیغات تجاری و سیاسی و ویژگیها و اقتضائات تبلیغات دینی تفاوت وجود دارد آنچنانکه پارامترهایی همچون بهره برداری از عواطف ، رقابت جویی، اغراق گویی و ... که در پروپاگاندا مورد استفاده قرار گرفته و ابزار کلیدی این عرصه محسوب می شود با گزینه هایی چون :
ـ حکمت ، ذکر، الگوسازی ، خطاب به عقل و قلب و اخلاق گرایی که در تبلیغات دینی مورد توجه و استفاده قرار می گیرد هیچگونه وجه شباهت و وفاقی وجود ندارد.
شناخت این اصول و ساز و کارها در دو عرصه مذکور از آن جهت مهم است که شرایط پیچیده اجتماعی در عصر حاضر و مجموعه تغییرات مستحیل و ممزوج با آن همچون :
ـ غلبة زندگی ماشینی ، کاهش مناسبات عاطفی ، غلبه سودانگاری و دنیاطلبی، ظهور بحران هویت و معنا و معنویت و نیز گسترش امکانات رسانه ای و ارتباطات سریع السیر و تغییرات شتابان فرهنگها و سنتها که ماحصل بروز عوامل ذکر شده می باشد سکانداران و متصدیان تبلیغ دینی را ملزم می سازد که ضمن حفظ چارچوب و شاکله تبلیغ ، شیوه و سیاق سنتی را به تناسب نیازهای عصر و زمان حاضر هماهنگ سازند.
از دیگر موارد اختلاف تبلیغ اسلامی و تبلیغات رایج به شیوه شرق و غرب آن است که دعوت و تبلیغ از دیدگاه اسلام می بایست مبتنی بر حکمت و موعظه حسنه باشد. چنانکه خداوند رحمان در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید :
ـ «‌ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن.»
«در دنیای کنونی ، شیوه های تبلیغی ، مبتنی بر تهمت ،‌دروغ و شانتاژهای سیاسی و مبالغه گویی است. اینگونه تبلیغ، مورد تایید اسلام نمی باشد زیرا در این روش، هدف وسیله را توجیه می کند. آری در مکتب اسلام دروغ و فریب در تبلیغ جایز نیست اگر چه به قیمت شکست یا پیروزی حق تمام شود. »
در حقیقت دین حنیف اگر حقگرا و مبتنی بر برهان و دانش و خرد بماند و آلودة دست باندهای سیاسی و اقتصادی نشود و خود را از این اصل غیر توحیدی که : هدف وسیله را توجیه می کند مصون دارد متکای قیمی برای تبلیغ دینی خواهد بود. اندیشه دینی به خودی خود قادر است زاویه های پنهان روح آدمی را آشکار و عیان سازد و وظیفه مبلغ دینی آن است که با آگاهی بخشی به مخاطب خود ، او را بر آن دارد تا پنجره دل را بر آن حقایق متعالی بگشاید و خود را در معرض نسیم دل انگیز وحی قرار دهد.
● عناصر تبلیغی دینی :
۱) تشویق به تفکر : « و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون »
« آنچه که از معنی آیه فوق استنباط می شود آن است که خداوند وظیفه تبیین دین و شریعت را بر عهده پیامبر اکرم (ص) قرار داده است و این بدان معنی است که پیامبر علاوه بر ابلاغ ،به تبیین و تفهیم آئین اسلام نیز مبادرت می ورزیده است.
و ادامه آیه بیانگر آن است که خداوند از ابلاغ و تبیین دین،«ولعلهم یتفکرون »را انتظار دارد.
خداوند،تعبد بی پشتوانه عقل و اندیشه را نمی خواهد. لذا از مسلمانان می خواهد که در بیانات الهی و روشنگری هایی که پیامبر انجام داده اندیشه کنند زیرا پذیرشی که پس از دریافت صحیح و تفکر و تامل باشد ارزشمند است و دوام دارد و در روح انسان رسوخ می کند. صرف تعبد اگر چه در حد خودش یک ارزش است اما آن ارزشی که اسلام به آن بها می دهد نیست. » بر این اساس مبلغ دین که خود وام گیرنده شانیت تبلیغ از پیامبران الهی است علاوه بر ارائه و اطلاع رسانی درخصوص آموزه های دینی ، وظیفه تشریح و توضیح و تشویق به تفکر و تعقل را نزد مخاطب خود دارد چرا که هدف نهایی آیه فوق لعلهم یتفکرون است. خداوند نفرمود لعلهم یتعبدون و یا لعلهم یتسلمون و این مطلب نکته بسیار مهمی است که مبلغین می بایست توجه خاصی نسبت به آن مبذول دارند و اساساً پذیرش تعقلی دین بر پذیرش تعبدی آن شرافت و برتری دارد.
۲) حکمت « ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هم احسن.»
در این آیه خداوند کریم واژه حکمت را به صورت مطلق بیان فرموده و هیچ قیدی برای آن قرار نداده است. چنانکه در آیه دیگری می فرماید : « و من یوتی الحکمه فقد اوتی خیراً کثیراً » به هر کس حکمت اعطا شود همانا خیر بسیار هدیه گردیده است . « دین در ذات و جوهر خود بر حکمت استوار است » . به عبارت دیگر این صرفاً در حد یک انتخاب ساده و تمرین یک رفتار خلاصه نمی شود. پذیرش دین نیازمند درک ابعاد حکمت آمیز و خردمندانه آن است. این مهم از نظر ماهیت با آنچه در تبلیغات به معنای مرسوم جاری است کاملاً متفاوت می نماید. تبلیغ دینی در طراحی روشها و اصول خود و نیز در بهره برداری و سازماندهی امکانات خود باید طرفی مناسب با این ویژگی بیابد. »
راغب اصفهانی فیلسوف و لغت شناس قرن پنجم هجری می گوید:« الحکمه اصابه الحق فبالعلم و العقل » حکمت ، اصابت و رسیدن به حق به وسیله علم و عقل است. سخنرانی و تبلیغ نیز می بایست از نظر شیوه و محتوا حکیمانه باشد و مبلغ در صورتی می تواند داعی الی الله باشد که بر شیوه و سیاق حکیمانه سخن گوید و عمل نماید. این موضوع یعنی رسیدن به حکمت و عالمانه و عاقلانه تبلیغ نمودن در عصر حاضر از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است .
چرا که در قرنی که انفجار اطلاعات و ارتباطات به شکل معتنابهی افزایش یافته و سطح افکار عمومی به مقیاس قابل توجهی بالا رفته است. دیگر نمی توان تنها به دانسته های سنتی و دیکته شده بسنده نمود چرا که با وجود اطلاعات و دانسته های بسیار نزد مخاطبان تنها ارائه سخنان و اطلاعات حکیمانه و بر معیار حکمت است که می تواند از سوی آنان مقبول واقع گردد. بدین جهت مبلغ موظف است که بسیار مطالعه کند و بیندیشد و سپس به دقت و حساب سخن گوید :
ـ « علت اینکه خداوند انبیاء را از بعد عقلانی و ظرفیت فکری در سطحی برتر و بالاتر از دیگران قرار داده است بی شک به خاطر این است که مردم را بر موازین عقل و عواطف رهبری کنند. ناطقی که می خواهد به اقتضای حکمت سخن گوید باید از نظر معلومات بر ذوق و اندیشه خویش مسلط باشد. »‌
علی علیه السلام می فرماید :
ـ « الحکمه ضاله کل مومن فخذوها ولو من افراه المنافقین.»
حکمت ، گمشدة مومن است پس آن را دریابید ولو از زبان منافقین باشد.
همچنین می فرماید:
ـ «ضاله العاقل الحکمه فهو احق بها حیث کانت.» گمشدة هر خردمندی حکمت است و عاقل به آموختن حکمت در هر کجا باشد سزاوارتر از دیگران است.
● موعظه بلیغ و نیکو:
از دیگر عناصر اثربخش و کلیدی تبلیغ ، وعظ و اندرز مخاطبان بر روال و مشی نیک و پسندیده است. چنانکه قرآن کریم واژه حکمت را علی الاطلاق و بدون توصیف به کار برده است اما درخصوص موعظه آنرا به وصف حسنه متصف ساخته است. موعظه نیکو ، موعظه آگاهانه است و موعظه آگاهانه پندی است که با موازین عقل و احساس سازگار باشد و مراتب و شرایطی دارد که هر کس را توانایی تحمل و تکافل آن نیست.
امیرالمومنین علی (ع) فرموده :«نصحک بین الملأ تقریع . »‌ نصیحت یک انسان در بین مردم به منزله کوبیدن وی است.
بی شک ، ضربه زدن به حیثیت و شخصیت مسلمانان در حین سخنرانی موعظه نیست. «اگر لحن موعظه به صورتی باشد که ایهام تزکیه نفس از آن برخیزد، ناروا و بی اثر است ؛ به عنوان مثال بگوید : « شما که می خواهید آدم بشوید ..... »‌
یعنی من آدم شده ام یا دیگر آنکه مستقیماً موعظه نکند بلکه در لفافه روایات و آیات و یا از لسان دیگران منظور خویش را بیان نماید. مثلاً بگوید : فلان استاد اخلاق چنین می فرمود ..... یا در قرآن کریم و نهج البلاغه چنین آمده است. »‌
نکته دیگر در این حیطه ، اشعار به این موضوع است که هر یک از شیوه های تبلیغ (حکمت ، موعظه و مجادله) به واسطه اختلاف افکار و تفاوت روحیّات برای هر گروه از افراد ف متفاوت و مخصوص خواهد بود به گونه ایکه مثلاً در مورد اشخاصی که از علم و اطلاع چندانی برخوردار نیستد و یا بهره اندکی از علم دارند ولی به اصول دین معتقدند و قلبشان برای پند و اندرز مستعد است برای اینگونه افراد به جای بهره گیری از روشهای خشک علمی و فلسفی می بایست از روشهای دیگری نظیر موعظه استفاده نمود.
البته آنچه مورد نظر قرآن کریم می باشد به کار بردن تلفیقی از سه شیوه مذکور است هر چند که برای عده بسیاری از مردم استفاده از روشهای علمی و بهره جویی از جنبه های تعقلی و تفکری شاید چندان خوشایند نباشد اما از این نکته هم نیز نبایستی مغفول ماند که عصرکنونی ، عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات است و بسیاری از مردم حتی در قصبات و دورترین و محرومترین نقاط کشور از ابزارهای اطلاع رسانی بهره مند شده اند و یا آنکه قابلیت و امکان برخورداری را دارا می باشند.
از سوی دیگر سطح سواد در کشور ، نسبت به گذشته جهش چشمگیر و قابل ملاحظه ای داشته است به گونه ای که اکنون بر طبق آمار و ارقام موجود حدود ۹۰٪ از مردم کشور با سواد بوده و بسیاری از جوانان ما هر ساله در صف راهیابی به دانشگاه با یکدیگر به رقابت می پردازند. به همین جهت تامل و توجه نسبت به بازکاوی روشها و شیوه های تبلیغی از اهم و مصادر فعالیتهای موجود در زمینه روزآمد نمودن نگرشهای تبلیغی می باشد. ضمن آنکه نمی توان انکار نمود که همگان نیاز به موعظه دارند. زیرا‌موعظه به عنوان اقناع فکری مطرح نیست.
بلکه راهی است برای اینکه مسئله مورد نظر به لحاظ فکری مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از قضایایی که انسان در زندگی خود با آن مواجه می شود چندان جلب توجه نمی نماید مگر اینکه واجد نفع و ضرری باشد. به ویژه آنکه زندگی ممزوج با تکنولوژی امروزین ، آنچنان انسانها را به کسب منافع مادی نقد و دفع ضررهای همراستای آن مشغول ساخته و ذهن و روح آنها را با خود درگیر نموده که دیگر مجالی برای تفکر و تامل پیرامون جنبه های غیر مادی زندگی نظیر اخلاقیات ، توجه به حق الناس و یا خودسازی درونی باقی نگذاشته است. با این توضیحات ، موعظه وسیله ای می شود برای احیاء و یا تقویت انگیزه های درونی افراد و زدودن گرد و غبار فراموشی از روی آنها .
در حقیقت موعظه نقبی است به قصه دنیا و آخرت و یادآوری و توصیف حال گذشتگان، تا انسان مادی امروز بیاد آورد که اعمال و افعال او در این دنیا هر آنچه که باشد عواقب و ماحصلی در دنیای آخرت به جای خواهد گذاشت. موعظه، یادآوی دائمی مرگ است تا انسان فراموش نکند که روزی خواهد مرد. به همین جهت، نگرش انسان نسبت به اعمالش تغییر می یابد و همواره اعمال خود را در موازنه و مرابطه با مرگ و قیامت می نگرد. و این موضوع به انسان اجازه نمی دهد که به راحتی تسلیم آرزوهایش شود و در نتیجه در صدد تصحیح انحرافات خود بر می آید.
نکته بسیار مهم دیگر پیرامون کاربرد وعظ آن است که پذیرش دین در وهله نخست و بیش از هر عامل دیگری نیازمند دلدادگی و سرسپردگی است. دین در انسان متبلور نمی شود مگر آنکه ایمان قلبی در او محقق گردد. با این توصیف با ترویج صرفاً عقلانی دینی ، قلب به اختیار در نمی آید و ضروری است تا برای دین، محمل ایمانی یعنی قلب نیز مدنظر قرار گیرد. از آنجا که نگرش اسلام همواره متکی بر حق و حقیقت است و خود را بصورت دائم با آن موزون می کند و از آنجا که فطرت تمامی انسانها بر حقگرایی بنا نهاده شده است هر چند که به زنگار غلیظ دروغ و فریب آلوده شده باشد در نهایت اندیشه دینی در قرائت و تبلیغی شفاف به خودی خود قادر است زاویه های پنهان روح آدمی را فتح کند و او را به فطرت حقگرایی خود رجعت دهد.
● ابزارهای تبلیغ:
بسیاری از دانشمندان علوم ارتباطات معتقدند که در عصر کنونی، انباشت اطلاعات قدرت آفرین است بدین معنی که هر دولتی که توانایی جذب اطلاعات بیشتری را داشته باشد دارای قدرت بیشتری می شود و همین امتیاز، آن دولت را در مقایسه باسایر دول در مرتبه بالاتری قرار می دهد. عملاً نیز تحقق چنین موضوعی قابل تایید است و قدرتهایی که توانایی جذب بیشتر علوم و اطلاعات را داشته باشند معمولاً حرف های بیشتری را برای گفتن خواهند داشت. مرحوم اقبال لاهوری این واقعیت را در قالب قطعه شعری زیبا به نظم در آورده است :
قوت مغرب نه از چنگ و رباب / نی ز رقص دختران بی حجاب
نی ز سحر ساحران لاله روست / نی ز عریان ساق و نی از قطع موست
محکمی او را نه از لادینی است / نی فروغش از خط لاتینی است
قوت افرنگ از علم و فن است / از همین آتش چراغش روشن است
با چنین انگیزه ای بسیاری از کشورهای قدرتمند نه تنها زمینه بروز و ظهور علما و دانشمندان و ابزارهای لازم جهت رشد علم را فراهم نموده اند بلکه از سویی با روی آوردن به وسایل و تکنولوژی جدید در جهت کسب هر چه بیشتر اطلاعات از سطح جهان برآمده و سامانه اطلاعاتی خویش را به میزان قابل توجهی گسترش بخشیده اند. امروزه تمام امکانات تبلیغی ممکن از قبیل رسانه های گروهی و جمعی شامل جراید ، مطبوعات ، مجلات ، خبرگزاریها ، شبکه های رادیو و تلویزیونی و ماهواره ای ، سایتهای اینترنتی و ... که هر روز به این خیل عریض و طویل گزینه دیگری اضافه می شود همه و همه در کار سرویس دهی سامانه اطلاعاتی کشورها می باشند.
و در این میان، اطلاعات بسیار متنوعی رد و بدل می شود که حجم بالایی از آن در جهت تحقق مطامع و منافع گروهها و هژمونیهای خاص قرار دارد. در این گسترة بی سر و سامان، گروهی از سرمایه داران و هدایت کنندگان زنجیره پول و سرمایه در جهان با دست آویز قراردادن اصولی همچون اصل توجیه وسیله بواسطه هدف ، که بدواً توسط ماتریالیسم پرورش داده شده است از هر وسیله و عملی که آنان را یک گام بیشتر به هدف نزدیک سازد دریغ نمی ورزند. و از مشاهده آثار شوم آن نیز ابائی ندارند. در همین راستا و به منظور همرنگ شدن هر چه بیشتر مردم دنیا و همگامی با مطامع آنان در جهت مصرف گرایی و استفاده هر چه بیشتر از تولیدات مصرفی آنان ،روشهایی همچون تخریب اخلاقیات و بند و بستهای اخلاقی و باورهای سنتی ، ارزشی و دینی که آنان را از هم جهت شدن با موج بی محابای مادیگرایی منع می نماید را از طریق ابزارهای گسترده تبلیغی در دستور کار قرار داده اند.
از جمله اهداف مستور در اینگونه روشها آن است که میل و اجتذاب انسانها به ویژه نسل جوان، غریزی انسان بوده و هر انسانی را به طور ناخودآگاه به سوی خود جذب می کنند. طبیعی است که جذب جوانان به این ناهنجاریها به دلیل کشش غریزی از یکسو و بی نیازی از هر گونه استعداد ، هوش و ذکاوت برای رسیدن و بهره جستن از آنها از سوی دیگر باعث می شود که انسان راحت طلب و لذتجو در مقام انتخاب، آنها را برگرایشهای فرهنگی – اخلاقی ترجیح دهد.
اما تبلیغات دینی عرصه متفاوتی دربازار مکاره تبلیغات دینی امروز است. در این مواجهه بی توازن توجه به دو نکته اساسی کاملاً ضروری است اول اینکه برخی از سکانداران و دست اندرکاران تبلیغات دینی ما چنان مجذوب ومغلوب بوق وکرنای تکنولوژی و ابزار جدید تبلیغی شده اند که به یکباره تغییر ماهیت پیام تبلیغی و یا تغییر ماهوی اصول و ارزشها را در جهت ایجاد توان مقابله با هجمه مقابل پیشه ساخته و به اشتباه بجای تغییر ابزارها ، تغییر پیام را در دستور کار خویش قرار داده اند غافل از اینکه همرنگ شدن با تبلیغات مذموم نه تنها چاره کار نیست بلکه بر حقانیت آن نوع تبلیغ، صحّه می گذارد ضمن آنکه ماهیت دین تقابل با ریا و دورویی، تقدس زدایی و ارزش کاهی است ؛ پس چگونه می توان دین حنیف و حقگرا را آلوده به این مضامین کم ارزش نمود ؟
نکته دوم آن است که متاسفانه مبلغان و کارگزاران عرصه تبلیغات دینی ما به واسطه وابستگی بسیار زیاد به شیوه های قوام یافته خویش همچون منبر و خطابه از درک و دریافت ابزارهای تکنولوژی ابا داشته و یا گریزان بوده اند.
صحبت بر سر تغییر و استحاله پیام نیست که قرار هم بر این نیست که محتوای دین و آنچه که بر اساس وحی بر پیامبر اکرم (ص) فرو فرستاده شده و سپس توسط ائمه و اولیاء الهی مورد تبیین واقع گردیده تغییر یابد که جوهره و ماهیت پیام دینی چیزی جز رجعت به فطرت پاک نیست و فطرت آدمی بر اساس تغییر و تحولات عصری و پیشرفت علمی تغییر نمی یابد. پس روح پیام همان است اما از آنجا که بینش و بصیرت و معلومات و شناخت بشری تغییر یافته و به تفسیری شاید به تکامل و پختگی بیشتری رسیده است بنابراین شیوه برقراری ارتباط با مخاطب و ابلاغ پیام بر اساس میزان و کیفیت پذیرش مخاطبان می بایست دچار بازنگری و تحولی اصولی قرار گیرد.
چنانکه اگر در اعصار و ادوار پیشین ، تبلیغات شنیداری از اثرمندی مطلوبی در ارائه پیام دینی برخوردار بود اکنون در عصر فرا رسانه ها اتخاذ موضعی ضعیف و متحیرانه و خود باختگی در برابر هجمه امکانات و توانایی رسانه های جدید، ماحصلی جز استحاله فکری و عقیدتی و احاطه عقایدی سطحی و کم عمق و فاقد محتوا و مفاهیم معنوی و اخلاقی و تمایل و تجاذب بیشتر مخاطبان به سمت و سوی مادیگرایی صرف و در نتیجه استقبال از سکولاریزم نخواهد داشت.
نگارنده معتقد است که ابزار و امکانات رسانه ای ماحصل تلاش علمی بشر است و علم نیز همواره مقبول و مورد تایید دین است مگر آنکه در تقابل با ارزش های دینی و انسانی قرار گیرد و بجای آنکه در خدمت به ابناء بشر مورد استفاده واقع شود منافع آنانرا به خطر اندازد. بر این اساس، تکنولوژی و رسانه های جدید نیز می توانند دستاوردی مطلوب و مورد تأیید دین محسوب شوند به گونه ای که مثلا رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی (ره) از صدا و سیما به عنوان دانشگاه عمومی نام برده اند اما در جایی همین دانشگاه عمومی می تواند تبدیل به وسیله و رسانه ای مخرب گردد.

 
برچسب ها
موثرترند؟, یا, کدامیک, امروز, تبلیغات, جهان, روابط, عمومی

  



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش همه كاربراني كه از اين موضوع بازدید نمودند: 2 نفر
Administer, mostafa73
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش امتیاز به این موضوع
امتیاز به این موضوع:

انتخاب سریع یک انجمن

دانلود فایل,مقاله, سورس کد

Powered by vBulletin, Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
All right reserved ©2009 - 2018, Parsiland.com
کپی برداری از این سایت به هر نحو ممنوع می باشد!