انجمن پارسی لند
بازگشت   پارسی لند > فرهنگی و مذهبی > ترجمه، تفسیر، ترتیل قرآن > صحیفه سجادیه

سایت پارسی لند | Parsiland Forums




  

شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول
نحوه نمایش ابزارهای موضوع  
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 5 مرداد 1388   #8 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز هشتم
حمدا يضى ء لنا به ظلمات البرزخ و يسهل علينا به سبيل المبعث و يشرف به منازلنا عند مواقف الاشهاد يوم تجزى كل نفس بما كسبت و هم لا يظلمون ، يوم لا يغنى مولى عن مولى شيئا و لا هم ينصرون . و خداى تعالى را چنان حمدى مى كنيم كه بدان وسيله تاريكى عالم برزخ را بر ما روشن سازد و راه ورود به قيامت را آسان نمايد و منازل وقوف در محضر حضرت حق را، در روزى كه جز عمل انسان جزاى ديگرى در آن جا نيست ، به كرامت محل و شرافت موقف تيديل فرمايد؛ روزى كه هيچ دوستى نتواند به دوست خود يارى رساند و از ناحيه غير خدا به احدى كمكى ميسور نيست .

شرح :
امام عليه السلام در چندين فراز از اين دعا خداى متعال را حمد فرموده و براى هر حمدى ، اثرى را مترتب فرموده است كه از آن جمله ، نورانيت عالم برزخ مى باشد. ما بايد زمينه پذيرش اين واقعيت را پيدا كنيم كه به زودى زندگى طبيعى اين عالم تبديل به عالمى مى شود كه طور ديگرى است و از سنخ عالم ملكوت است . آنچه آن عالم را ساخته و پرداخته ، مجموعه رفتارها، كردارها و اخلاق ما است . در قرآن كريم و روايات از آن عالم ، به برزخ - كه به معنى حد وسط و ميانگين است - تعبير شده ، زيرا آن عالم از آن نظر كه داراى بعد و مقدار است شبيه به عالم ماده بوده ، و از آن جهت كه فاقد ماده و جرميت است به عالم مجردات ملحق مى شود و بدين جهت ، آن را برزخ بين مجرد و ماده ناميده اند. آن عالم براى گنهكاران و غفلت زدگان ، ظلمانى و تاريك و وحشت آور است ، ولى براى انسان هاى الهى و خدايى ، روشن و پر لذت مى باشد. و لذا خداوند متعال در قرآن كريم فرموده اند : حتى اذا جاء احدهم الموت ، قال رب ارجعون لعلى اعمل صالحا فيما تركت كلا انها كلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الهى يوم يبعثون . (261) جالب آن است كه امام عليه السلام صريحا بدين نكته كه شكرگزارى نعم الهى و دورى از كفران رحمت هاى الهى يكى از آن هاست . حضرت اشاره به نكته ديگرى هم فرموده و آن اين كه روشنايى عالم برزخ ، راه قيامت كبرى را آسان و منزلت انسانى را در منازل آخرت به كرامت و شرافت متصف مى گرداند.
امام عليه السلام ، آن گاه به نكته ديگرى اشاره مى كنند و آن اين كه حساب و كتاب و جزاى قيامت ، به گونه اى است كه هرگز ظلم بردار نيست و ميزان در آن عالم بسيار دقيق است ؛ در قرآن كريم آمده است : و لا يظلمون فتيلا؛ پس ‍ كمترين مقدار ظلم در آن عالم نيست ، زيرا سازنده آخرت ما تنها اعمال و رفتار خود ماست . در حقيقت ، ما به خود كرده ها مى رسيم ؛ درست همانند روز امتحان كه دانشجو جزاى كار و كوشش يا ولنگارى و تنبلى خود نسبت به وظايفش را مى يابد، تا هيچ كس را جز خود سرزنش و توبيخ و يا تعريف و تحسين نكند. لذا هر مقدار نسبت به وظايف خود بى اعتنا باشد، آن روز براى او دردناك تر است و مى داند كه اين عقب ماندگى ، مربوط به كار شخصى خود اوست و ربطى به سؤ ال كننده ندارد. هم چنين موفقيت وى نيز چكيده مجموعه فعاليت ها و تلاش هايش مى باشد.
پس روز قيامت صحنه بروز و ظهور مجموعه اعمال و رفتارى است كه انسان در تمام عمر به جاى آورده است و از اين روى ، ظلم در آن روز به هيچ وجه معنى ندارد؛ چنان كه در آيه كريمه فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره و من يعمل مثقال ذره شرا يره (262) آمده است . پس در آخرت ، خود عمل جزاست و در اين آيه قرينه اى موجود نيست كه دلالت بر رؤ يت جزاى عمل داشته باشد، بلكه تصريح به خود عمل است كه تبلور يافته ؛ چه در عذاب و چه در ثواب

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 6 مرداد 1388   #9 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز نهم
حمدا يرتفع منا الى اعلى عليين فى كتاب مرقوم يشهده المقربون ، حمدا تقربه عيوننا اذا برقت الابصار و تبيض به وجوهنا اذا اسودت الابشار . و نيز خداى متعال را آن چنان حمد مى كنيم كه بتوانيم بدان سپاس ، به بالاترين مراحل هستى كه مقربان در بلنداى لوح مرقوم مشاهده كرده اند راه يابيم و در زمانى كه روشنايى از چشم و ديدگان ديگران رفته ، آن حمد موجب روشنايى ديدگان ما گردد، و آن گاه كه گونه بدكاران به سياهى نمايان شود، براى ما موجب چهره اى نورانى و شفاف گردد.

شرح :
از اقسام ديگر حمد آن است كه منشاء و باعث آن معرفت و شناخت باشد. اين معرفت خود موجب ارتقاى درجه ديگرى از مراتب كمالات مى شود، زيرا حمد متناسب با مقام حضرت رب العزه - جل جلاله - از بزرگ ترين عبادات بوده و از بهترين راه و رسم هايى است كه در ادب عبوديت وجود دارد. البته روشن است كه ستايش متناسب با آن مقام ، خود بيانگر عرفان خاصى است كه از نسبت بين جايگاه بندگى با مقام عظيم ربوبيت حاصل مى آيد. حال ، هر چه اين نسبت به واقعيت نزديك تر باشد، روح انسانى در افقى بلندتر دست به ستايش خواهد زد؛ ستايشى كه جز در كتاب مرقوم - كه فقط مقربان شاهد آن مى باشند - در جايى ديگر نيامده است .
البته اگر در سايه تعاليم وحى ، تربيت صحيح و صالح نصيب كسى شود و قلب و جان او با نظام قدسى و ملكوتى آشنا گردد، روح او نيز هم سنخ ملائكه عليين مى گردد و به مقامى بلندتر از مقام فرشتگان مى رسد و در مقامى قرار مى گيرد كه در آن ، همراه با مقربان از شاهدان كتاب مرقوم و نوشته شده اى باشد كه اسرار اولين و آخرين را واجد است . و لذا حضرت حق در سوره مطففين آيه 18 تا 20 فرموده : كلا ان كتاب الابرار لفى عليين و ما ادراك ما عليون كتاب مرقوم يشهده المقربون ؛ (263) يعنى انسان هاى وارسته در مقامى هستند كه شاهباز فكر هيچ انسانى در اوجى كه او سير مى كند پر نتوان كشيد. آنان شاهد كتابى هستند كه به دست تكوين قدرت الهى رقم خورده و همه چيز را به حسب نظم دقيق رقم زده است .
آدمى بايد به بلندترين مقامات فرشتگان دست يازد و در مقام آنان قرار گيرد و به مشاهده آن كتابى كه در افقى فوق زمان و مكان قرار دارد و به درجه اى كه بالاتر از وهم و عقل است - كه به عالم اعلى عليين تعبير شده است - نايل گردد. كسانى كه بتوانند به اين مقام واصل شوند و هم طراز بلكه بالاتر از فرشتگان مقرب قرار گيرند، در صحنه قيامت كه مردمان در حالتى سخت به فزع در مى آيند، در حالتى امن و امان و آرام و مطمئن قرار خواهند داشت . و در روزى كه برقت الابصار؛ يعنى انسان از شدت فزع و تحير نبيند و چشمان فراخ گشته و حيرت زده گردند، چشم ايشان هم چنان نورانى و بينا است ؛ در آن روز وقتى تبهكاران جملگى شرمنده شده و نامه سياه آنان در معرض محاكمه قرار مى گيرد و توانايى نگاه به صفحه اعمال خود را ندارند و سرافكنده در آن مقام ايستاده اند، صالحان و پاكان با قلبى آرام و رويى سفيد كه كنايه از سرافرازى است صحيفه جان خود را كه صحيفه حساب و كتابشان است در اعلى عليين مى يابند. حضرت حق در آيه 27 سوره يونس مى فرمايند : كانما اغشيت وجوههم قطعا من اليل مظلما : گويى صورت آنان پاره اى از شب تاريك است . لذا در قرآن كريم ، در آيه 49 سوره هود آمده : فاصبر ان العاقبه للمتقين : صبور باش كه عاقبت از آن مردمان با تقوى است . انسانى كه با پرتو هدايت آيين الهى اسلام زندگى خود را تطبيق مى كند و به سويى كه پيامبر اكرم اسلام صلى الله عليه و آله و سلم رهنمون فرموده اند، حركت مى كند - كه مى فرمايند : ادعو الى الله على بصيره انا و من اتبعنى (264) - در هيچ يك از پيچ و خم هاى مسير انسانى - چه در عالم دنيا و چه در عوالم ديگر پس از اين جهان - به گرفتارى و پريشانى مبتلا نخواهد شد و به طورى بسيار سريع از تمامى عقبات سهمگينى كه در جهان ديگر بر سر راه انسان قرار دارد مى گذرد.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 6 مرداد 1388   #10 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز دهم
حمدا نعتق به من اءليم نارالله الى كريم جوار الله ، حمدا نزاحم به ملائكته المقربين و نضام به انبيائه المرسلين فى دار المقامه التى لا تزول ، و محل كرامته التى لا تحول . و آن حمدى را به جاى مى آوريم كه بدان وسيله ، از آتش سوزان و دردناك جهنم ، به كرامت جوار رحمت الهى آرميده و در كنار ملائكه مقربين و در قرب انبيا مرسلين ، در سراى جاويدان و محل كرامت غير قابل زوال قرار گيريم !

شرح :
در چهار فراز اين دعاى شريف ، امام عليه السلام آثار مختلفى را براى حمد بيان فرموده و در هر يك به ذكر آثار آن پرداخته است . در اين قسمت نيز حمدى را روا داشته كه بدان وسيله انسان از عقاب الهى رسته و در جوار كرامت الهى (در كنار انبيا و ملائكه الله ) قرار گيرد.
و از آن جا كه مى دانيم پيوسته جزا از سنخ عمل است ، لذا بايد هر يك از اقسام آن حمد، شباهت به حمد و ستايش صنفى از اصناف ملائكه و انبيا داشته باشد.
خداوند تبارك و تعالى در آيه 5 سوره شورى مى فرمايند : و الملائكه يسبحون بحمد ربهم (265) و در بعضى آيات به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم امر فرمودند كه تو خدا را حمد كن ، زيرا اكثريت مردم آگاه به حمد الهى نيستند؛ همانند سوره عنكبوت آيه 63 : قل الحمدلله بل اكثرهم لا يعقلون (266) و در سوره لقمان آيه 25 : قل الحمدلله بل اكثرهم لا يعملون . (267)
اين فرمان ها كاشف از آن است كه حقيقت حمد كارى است سزاى مقام پيامبرى ، و معلوم است كه مقصود از حمد فقط آوردن كلمه الحمدلله بر زبان نيست كه خلايق همواره بر سر زبان دارند.
و لذا هر يك از اولياء كامل الهى بر حسب حد و شعور و ظرفيت خود، حمدگو و ثناخوان حضرت حق مى باشند. از امام صادق عليه السلام نقل شده كه ايشان نذر فرمودند كه اگر مقصد آن بزرگوار عملى شود، حمدى كند كه احدى از خلايق نكرده باشد.
پس از مدتى ، آن مقصد تحقق يافت ، آن گاه حضرت فرمودند : الحمدلله ! راوى عرض كرد : شما حمد خاصى را نذر كرديد كه در توان احدى نبود و نيست .
حضرت فرمود : اين همان نذر خاصى بود كه از عهده كسى بر نمى آمد!
البته بايد دانست كه در اين جا معرفت مطرح است ، يعنى اين كه بدانيم حضرت از كلمه الحمد چه چيز را در باطن خود ديده و درخواست كرده ؛ زيرا معرفت امام معصوم به دستگاه هستى به صورت علم حصولى نيست ، بلكه با علم حضورى به ذره ذره هستى آگاه است ؛ به عبارت ديگر، ايشان ربط و وابستگى جملگى را به ربانيت اله عالم ديده و نعمت هايى را كه از جانب او به تمامى موجودات رسيده شناخته و كمالات مخلوقات را در نظام هستى در افق آگاهى مطلق خود طى فرموده و سپس تمام حقيقت آن ها را به خداى متعال و به صاحب اصلى آنان مرتبط يافته و تمامى موجودات را استفاده كننده از همه آن نعمت ها و كمالات دانسته و تمامى ماسوى الله را تهى از هر كمال و هر گونه استقلال يافته و ملكوت موجودات را يكباره در دست اله عالم دانسته - كه بيده ملكوت كل شى - و سپس ‍ كلمه الحمدلله را بر حسب چنان كمال مطلقه اى بر زبان جارى فرموده است .
در اين فراز نيز، امام سجاد عليه السلام از خداى متعال چنين حمدى را درخواست مى نمايند.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 6 مرداد 1388   #11 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز يازدهم
و الحمدلله الذى اختار لنا محاسن الخلق و اجرى علينا طيبات الرزق و جعل لنا الفضيله بالملكه على جميع الخلق فكل خليقته منقاده لنا بقدرته و صائره الى طاعتنا بعزته . سپاس خدايى راست كه ما انسان ها را به بهترين چهره آفريد و بهترين نوع ارزاق را براى ما و به سوى ما روان گردانيد و آن فضيلت را به ما عطا كرد كه مى توانيم بر نظام خلقت مسلط باشيم و از آنان در خدمت به خود استفاده نماييم و بلكه جملگى را تسخير كرده و در اطاعت خود در آوريم .

شرح :
در قرآن كريم آمده كه لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم : (268) انسان را در بهترين بنيه وجودى خلق كرديم .
از بارزترين شؤ ونات انسان كه نظام فيزيكى اوست تا دقيق ترين مراحل نفسانى و روحى و معنوى او، بر سبيل هنر فوق العاده دستگاه خلقت و زبده ترين صنايع عالم آراسته است . انسان در ميان ساير موجودات تنها موجودى است كه سر به سوى آسمان دارد و بر تمام قامت ايستاده ، و دو چشمان او بر افق باز فضا بينا، و حس شنوايى او با قدرت جهت يابى صداها، در بهترين موقعيت فيزيكى بدن جاسازى شده است . همه غذاها و انواع سبزيجات و ميوه ها در اختيار او قرار دارد؛ گذشته از آن كه رنگ هر يك متناسب با خوشايند چشم ، و بوى آنان براى قوه بويايى جالب ، و جلوه هاى آنان براى توجه انسان به آن ها در نهايت جذابيت است .
اگر نيك بنگريم در مى يابيم كه گويى تمامى آنچه بشر به آن محتاج است ، چنان آفريده شده كه تحت تسخير وى باشد، و آن چنان موجود شده كه او مى خواهد، و تمامى حركات و فعل و انفعال آن ها و تجزيه و تركيب عناصر تشكيل دهنده شان ، تقديم به مقام انسانيت است و جملگى چنان نهادينه گرديده اند كه حاجات انسانى را برآورند.
چندى قبل در جريان يك تحقيق فوق العاده ، بعضى از ابراختر شناسان به وسيله تلسكوپ هاى بسيار دقيق خود در فاصله اى بيش از ميليون ها سال نورى ديدند كه بسيارى از كرات و منظومه ها از هم فرو پاشيده و تبديل به گازهاى پراكنده در فضا مى شوند و نيز بسيارى از توده هاى پراكنده در فضا، جذب يكديگر شده و كرات و منظومه هاى جديدى را تشكيل مى دهند و به اين نكته رسيدند كه اين فرو پاشى ها و شكل گيرى ها جملگى در خط زندگى انسان است .

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 6 مرداد 1388   #12 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز دوازدهم
و الحمدلله الذى اغلق عنا باب الحاجه الا اليه فكيف نطيق حمده ام متى تؤ دى شكره لا متى ؟ و حمد سزاوار آن خدايى است كه ابواب فقر و حاجت را به روى ما بسته و فقط ما را به درگاه خود متوجه فرموده است . و ما چگونه مى توانيم سپاس گوى او باشيم ؟ نه ، هرگز نمى توانيم !

شرح :
خداوند در قرآن كريم آيه 41 سوره عنكبوت فرموده : مثل الذين اتخذوا من دون الله اولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا و ان اوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون : آنان كه دوستانى غير خدا را انتخاب مى كنند، همانند عنكبوتى هستند كه به خانه خود پناه برده است ، در صورتى كه سست ترين خانه ها لانه عنكبوت است .
خداى متعال بزرگوارتر از آن است كه بندگان خود را به غير واگذارد، بلكه عزت غير متناهى او ايجاب مى كند كه خود جملگى حاجات بندگان را برآورد و به در خانه ارباب بى مروت دنيا حواله نگرداند.
امام سجاد عليه السلام در دعاى ابوحمزه ثمالى مى فرمايد :... و لم يكلنى الى الناس فيهينونى : سپاس خدايى را كه مرا به مردم واگذار نكرد تا آنان مرا خوار و خفيف كنند! و لذا بنده راستين حضرت حق ، در پناه بندگى او از هر تعلق و وابستگى ، ديگران آزاد است . در حديث قدسى فرمود : و عزتى و جلالى و مجدى و ارتفاعى على عرشى لا قطعن اءمل كل مومل غيرى و لا كسوته ثوب الذله بين الناس : به عزت و جلال و مجد و بلنداى عرشم قسم ، كه آرزوى آزمندان به ديگران را به ياءس ‍ تبديل كرده و به او جامه ذلت مى پوشانم ! خداوند متعال كه مژگان چشمان را براى زيبايى قيافه انسان با چنين ظرافت خاصى ابداع فرموده و بهترين قيافه هاى موجود در نظام طبيعت و بهترين لباس و جالب ترين نوع تغذيه و بهترين آشاميدنى ها و زيباترين مناظر طبيعت را در خدمت لذايذ و بهره ورى انسان قرار داده ، آيا ممكن است آن جا كه گره هاى زندگى مشكلات عظيمى را فراهم مى آورد، بندگان خود را رها سازد و آنان را به يكديگر واگذار كند؟
حال آن كه ديده ايم حتى آن جا كه اختيار و درخواستى از ناحيه انسان در كار نبوده ، بيش از مقدار حاجت و بلكه با بهترين درجه حسن و ظرافت او را بهره مند ساخته و از عطاياى بديع و زيباى خود محروم نفرموده است . پس ‍ چگونه در موارد تمنا و درخواست بندگان ، تفضل ننمايد؟ البته تربيت بندگان نيز در گرو توجه شان به خدا است و لذا در بعض از حوايج و كمبودها، از بندگان خود خواسته كه بر درگاه او عرض حاجت كنند و از او بخواهند و دعا كنند تا بدين وسيله ، حالت روحى و معنوى در ارتباط با خدا اشباع گردد؛ گذشته از آن كه اجر بسيار بر نفس دعا و نيايش مقرر مى فرمايد. نيز اگر خواسته او قابل اجابت و تحقق نبود، چندين برابر آنچه را كه درخواست كرده در دنيا و آخرت به وى اعطا مى فرمايد؛ چنان كه در اين زمينه از حضرات معصومين عليهم السلام روايات مفصلى وارد شده است . (269)
به قول سعدى هر نفسى كه فرو مى رود ممد حياتست و چون برمى آيد مفرح ذات ، پس در هر نفسى دو نعمت موجود است و بر هر نعمتى شكرى واجب .

از دست و زبان كه بر آيد
كز عهده شكرش به در آيد

امير مؤ منان در نهج البلاغه مى فرمايد : اگر تمامى روزهاى عمر روزه دار و شب ها به نماز باشيد و تمام دهر را با اين حال بگذرانيد، شكر يكى از نعمت هايى كه خدا براى شما تدارك ديده و بر شما ارزانى داشته را به جا نخواهيد آورد.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 6 مرداد 1388   #13 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز سيزدهم
و الحمدلله الذى ركب فينا آلات البسط و جعل لنا ادوات القبض و متعنا بارواح الحيوه و ائبت فينا جوارح الاعمال و غذانا بطيبات الرزق و اغنانا بفضله و اقنانا بمنه . و حمد خدايى راست كه عضلاتى را در بدن ما قرار داده كه توان باز شدن و بسته شدن دارند و ما را به آسايش هاى زندگى متنعم فرموده و به ما جوارحى اعطا كرده كه امور خويش را بدان وسيله انجام دهيم . و به بهترين انواع غذاها بى نياز ساخت و به منت او سرمايه زندگى پيدا كرديم !

شرح :
طبيعت انسانى ما چنان است كه آن زمان كه توانگر و ثروتمند هستيم ، از فقر و نادارى بى خبريم و در حال سلامت ، از بيمارى و ناتوانى و از نبود هر يك از اعضا و رنج نداشتن عضو بى خبر و ناآگاهيم ، ولى يك نابينا مى داند كه چشم را چه قيمتى است و آن كه از نعمت پا يا دست بى نصيب است مى داند كه خداى متعال چه عطاى فوق العاده اى به خلق خود كرامت فرموده است . چه بسا انسانى حاضر باشد تمامى ثروت خود را خرج كند، بلكه يكى از قواى از دست رفته خود را بازيابد، بلكه گاهى به اميد بازيافتن آن ، همه اموال خود را هزينه كرده و نتيجه اى هم عايد او نمى شود. نيز قابل توجه آن كه تمامى قوا و اعضايى را كه خداوند براى انجام امور واگذار فرموده آن چنان است كه جملگى سازگارى با كرامت انسان دارد، كه يكى از جمله اين كرامت ها قدرت انتخاب بهترين ها و سليقه ممتاز در فراهم آورى احتياجات زندگى است ؛ همانند انتخاب لباس مناسب ، و تهيه غذاى خوب و شيوه تناول آن كه به وسيله دست و انگشتان و با تناسب كامل انجام مى گيرد. در نشست و برخاست و انجام ساير امور نيز، انسان با حركات دقيق عضلات و خم و راست شدن جوارح به وسيله مفاصل ، ظريف ترين افعال را انجام مى دهد.
هم چنين كشش عصب ها و رباطها، تعداد عضلات و تكه بندى استخوان ها همراه غضروف ها در سر بند هر قطعه از استخوان ها براى آسان سازى و سرعت حركات با كمترين زحمت و فشار، از معجزات فوق العاده ى دستگاه خلقت است كه مى توان جملگى را در اين عبارت خلاصه كرد كه ساختار بدنى انسان ، آن چنان است كه جميع شرايط براى حفظ كرامت و شؤ ون ممتازه انسانى در آن رعايت شده و از اين رو، انسان بر همه جانداران فضيلت و برترى دارد. و همين امر لزوم شكرگزارى و سپاسگزارى از منعم مهربان را ايجاب مى كند.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 6 مرداد 1388   #14 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز چهاردهم
ثم امرنا ليختبر طاعتنا و نهانا ليبتلى شكرنا فخالفنا عن طريق امره و ركبنا متون زجره ، فلم يبتدرنا بعقوبته و لم يعاجلنا بنقمته ، بل تانانا برحمته تكرما و انتظر مراجعتنا براءفته حلما . سپس به ما امر فرمود تا اطاعت ما را بيازمايد و از بعض اشيا نهى كرد تا ميزان شكر ما را به بفهماند. و ما امر او را مخالفت نموده و در موارد نهى قدم برداشتيم ، ولى از مبادرت به عقوبت ما نفرمود و به رحمت خود با ما رفتار كرد و با حلم بسيار مترقب توبه ماست .

شرح :
اوامر و نواهى الهى ، گذشته از آن كه روش زندگى در نظام هستى را به ما مى آموزد، در بردارنده برنامه اى است كه در تكامل انسان سهمى بسيار مهم دارد و اگر ناديده گرفته شوند، باعث خروج از فطرت انسانى و ورود تدريجى به طبيعت حيوانى مى شود.
اين نهى ها، داراى نقش سومى نيز هست ، و آن عبارت است از آزمايشى كه بر سر راه ايشان در مورد اطاعت از خداوند متعال و شكر نعمت هاى او وجود دارد.
در سوره نمل درباره حضرت سليمان آمده است كه ايشان پس از رسيدن به مقام بسيار عالى اى كه از خداى خود خواست رب هب لى ملكا يا ينبغى لاحد متوجه اين نكته گرديد كه اين ها جملگى آزمايشى است كه بر سر راه او گذاشته شده و عرض كرد : هذا من فضلى ربى ليبلونى اءاشكرام اكفر : اين فضل الهى نصيب شد تا معلوم شود آيا عبدى شاكر هستم يا كفور.
اين امور زمينه هاى بسيار خطرناكى براى امتحان هستند و بيرون آمدن از عهده آن ها نشان از تكامل روحى و معنوى انسان دارد كه در نظام دستورات و تكاليف الهى پيدا مى شود و در واقع به انسان مى نمايد كه تو كيستى و در كدامين درجه از كمالات انسانى قرار دارى . البته آزمايش انسانى گاهى به وسيله اطاعت و هنگامى در اجتناب از معاصى است و هر دو براى بشرى كه متنعم در نعمت هاى الهى است سازنده است . در روايت آمده كه پيامبر گرامى اسلام در كنار اصحاب خود بود.
آن گاه با دست خود خطى كشيد و فرمود : اين راه خداست كه مستقيم است . سپس خطوط ديگرى از چپ و راست كشيد و فرمود : و اين راه ها هر كدام راهى است كه يك شيطان بر آن قرار دارد و به سوى آن دعوت مى كند. سپس آيه 153 سوره انعام را قرائت فرمودند. (270) يعنى انسان به محض ‍ خروج از خط تكليف الهى از مسير عبوديت خارج و در مسلك تابعان شيطان قرار مى گيرد و خود مى فهمد كه كيست و در چه موطن و درجه اى قرار دارد.
امام سجاد عليه السلام در اين فراز از دعا فرمود : از يك سلسله امور نيز نهى كرد تا شكر ما را بيازمايد؛ چنان كه امام صادق عليه السلام نيز فرمود : شكر النعمه اجتناب المحارم (271) و اين معنى روشن است كه نعمت هاى الهى را بايد در بندگى صرف كرد تا اداى حق گردد و اگر - نعوذ بالله - صرف در طغيان و تمرد فرمان او شود، كفران نعمت است و از بى شرمى است كه الطاف او را صرف طغيان نسبت به او نماييم . ما اگر چه هرگز نتوانسته ايم از عهده امتحان برآييم ، ولى خداى متعال هرگز ما را به عذاب و مجازات اعمال مبتلا نساخته ، بلكه به راءفت و رحمت خود همواره از ما درخواست طلب مغفرت و آمرزش فرموده كه نافرمانى ها را با همين توبه جبران كنيم .

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
برچسب ها
نرود, اول, بهم, دعاى, سجاديه

  



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش همه كاربراني كه از اين موضوع بازدید نمودند: 2 نفر
Administer, GodMaster
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

انتخاب سریع یک انجمن

دانلود فایل,مقاله, سورس کد

Powered by vBulletin, Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
All right reserved ©2009 - 2018, Parsiland.com
کپی برداری از این سایت به هر نحو ممنوع می باشد!