انجمن پارسی لند
بازگشت   پارسی لند > فرهنگی و مذهبی > ترجمه، تفسیر، ترتیل قرآن > صحیفه سجادیه

سایت پارسی لند | Parsiland Forums




  

شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول
نحوه نمایش ابزارهای موضوع  
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 5 مرداد 1388   #15 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز پانزدهم
و الحمدلله الذى دلنا على التوبه التى لم نفدها الا من فضله ، فلو لم نعتدد من فضله الا بها لقد حسن بلائه عندنا و جل احسانه الينا و جسم فضله علينا . حمد خدايى را سزد كه ما را به بازگشت به سوى خود هدايت فرمود و دستيابى به توبه ، فقط به وسيله فضل او ميسور است . و اگر ما به جز توبه ساير نعمت هاى او را به شمار نياوريم ، احسان او بر ما تمام است و نعمت و فضلش بزرگ !

شرح :
در آخر فراز بيست و يكم امام عليه السلام فرمود : خداى متعال ما را به عقوبت امور خلاف مبتلا نساخته ، بلكه در انتظار برگشت و توبه ما است . در اين فراز نيز امام سجاد عليه السلام راهنمايى به توبه را يكى از كرامت هاى الهى و نشانه بنده پيروى و عطوفت او بر بندگان قرار داده و آن چنان آن را مهم دانسته است كه فرموده : اگر در بين همه نعمت هاى الهى تنها خداى متعال بندگان خود را به آن نعمت مفتخر مى فرمود، براى او كافى و براى احسان او تمام بود.
نكته اين مساءله هم پيدا است ، زيرا گناه شوم ترين و كثيف ترين آلودگى است كه دامن پاك انسانيت را آلوده كرده و او را از مرتبه ملك بودن به حضيض ‍ حيوانيت مى كشاند؛ به طورى كه شايستگى نجات را به تدريج از دست مى دهد و به طور جاويد در عذاب مى ماند و در گستره هستى آن چنان ضايع مى شود كه نه تنها در سراسر نظام آخرتى ، بلكه در زندگى دنيايى خود نيز هيچ گونه موفقيت و موقعيت مناسبى پيدا نمى نمايد. لذا تنها توبه است كه چون اكسير اعظمى مى تواند زنگارهاى گناه - كه چهره قلب را تار و ظلمانى كرده - زدوده و چهره شفاف روح الهى انسان را از پس مجموعه حجب به طور شفاف و نورانى متجلى كند و او را دوباره به حيات معنوى خود - كه حيات جاويدان انسانى است - باز گرداند و مجددا به آمادگى اشراق انوار هدايت بر چهره جان كمك نمايد. لذا از امام باقر عليه السلام منقول است كه فرمود : التائب من الذنب كمن لاذنب له (272) و امير مؤ منان عليه السلام فرمود : لا شفيع اءنجح من التوبه : (273) هرگز شفيعى موفق تر از توبه نيست .
پس مى توانيم بگوييم قبول توبه از حضرت حق - جل و علا - اعطاى زندگانى دوباره به افرادى است كه همه نعمت هاى خود را از دست داده و در دركات بوالهوسى غرق گرديده اند و در باتلاق ضررها و صدمه هاى فراوان طغيان فرو رفته اند. توبه باعث بازيافت دوباره ايشان است و استعداد حركت به طرف تكامل را براى اينان به ارمغان مى آورد و به همين جهت است كه در قرآن كريم فرموده : ان الله يحب التوابين و ان الله بحب المتطهرين (274) و از ذيل آيه معلوم مى شود كه توبه تطهير از آلودگى ها و ناپاكى هاست و پاكيزگى توبه ، در حد طهارت قبل از گناه عصيان است ؛ طهارت توبه طهارت از خباثت باطنى و قذارت هاى روحى است .
فما هكذا كانت سنته فى التوبه لمن كان قبلنا، لقد وضع عنا ما لا طاقه لنا به ، و لم يكلفنا الا وسعا، و لم يجشمنا الا يسرا، و لم يدع لاءحد منا حجه و لا عذرا، فالهالك منا من هلك عليه ، و السعيد منا من رغب اليه در امت هاى گذشته سنت الهى بر قبول توبه نبود اما منت گذارد و از ما مجازات فوق طاعت را برداشت و تكاليف را در حد وسع و طاقت ما قرار داد و بر ما آسان گرفت ، ولى هيچ گونه عذر و بهانه اى را براى ما باقى نگذاشت . و آن كه زيانكار است طغيان گرى است كه در هلاكت خود قدم برداشته و خوشبخت آن كه در خط فرمان اوست !

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 5 مرداد 1388   #16 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز شانزدهم
شرح :
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود : بعثت بالحنيفيه السهله السمحه : من به دينى مبعوث شدم كه بسيار آسان و قابل عمل است . سبك قانون گذارى در اين آيين مقدس به گونه اى است كه تكاليف در حد توان انسان مى باشد و انجام دستورات آن ساده و آسان است ؛ مثلا در شبانه روز نماز واجب 17 ركعت است ، روزه در سال فقط يك ماه واجب گشته و حج در تمام عمر فقط يكبار لازم است . اين سهولت در تمام احكام مالى و عبادى ديگر نيز ملاحظه گشته كه اگر دقيق ملاحظه كنيم خواهيم ديد كه آيين مقدس اسلام بر هيچ كس سخت و سنگين نمى باشد، بلكه هر فردى بيش از آنچه بر او واجب و يا انجام آن حرام است داراى توان تكليف پذيرى است و خداى متعال بر امت اسلامى اين منت را گذارده كه اين آيين مقدس به صورتى سهل در اختيار مردم قرار بگيرد.
در سوره بقره آيه 185 فرمود : يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر . (275)
هم چنين خداوند با امر به توبه : فتوبوا توبه نصوحا از گذشته سياه و آلوده تبهكاران مى گذرد، ولى در امت هاى سابق اين چنين نبوده ، زيرا جزاى گنهكاران را جريمه هاى كلان قرار مى داد.
مثلا در آيه 60 سوره نساء فرمود : فبظلم من الذين هادوا حرمنا عليهم طيبات احلت لهم : پس به سبب ظلم يهوديان ، امور پاكيزه اى را كه بر ايشان حلال كرده بوديم حرام نموديم .
و نيز در آيه 157 اعراف مى فرمايد :
و بضع عنهم اصرهم و الاغلال التى كانت عليهم : و بار سنگين آن ها را بر زمين گذاشتيم و غل هايى كه بر خود داشتند.
يعنى از امت پيامبر اسلام آن سلسله از امورى كه قوم بنى اسرائيل را از خيرات منع مى كرد و تمامى آن چيزهايى كه آنان را مقيد مى ساخت و محدود مى كرد برداشته شده است .
در قوم يهود آن گاه كه مجرمان به گناهى آلوده مى شدند، كيفرهاى سختى براى آن ها مقرر مى شد، به طورى كه بسيارى از چيزهايى كه براى آن ها حلال بود ممنوع مى شد؛ همانند منع از صيد ماهى كه فقط در روزهاى خاصى مى بايست به صيد ماهى مى پرداختند. اما در اسلام به وسيله توبه كه به معنى بازگشت از كارهاى ناسزاى قبلى است ، خداى متعال از جرم ما مى گذرد. اين دين يك سلسله تكاليف كه از حدود قدرت و توانايى ما نه تنها خارج نيست ، بلكه بسيار كمتر از درجه توانايى ما است بر ما مقرر فرموده و از اين باب عذرى براى ما باقى نگذاشته است .
پس اگر فردى به گمراهى افتاد، در روز جزا خواهد فهميد كه تنها مقصر خود اوست و با تمرد از تكاليف آسان ، خود را به عذابى اليم مبتلا گردانده است .

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 5 مرداد 1388   #17 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز هفدهم
و الحمدلله بكل ما حمده به اءدنى ملائكته اليه ، و اءكرم خليقته عليه ، و اءرضى حامديه لديه ، حمدا يفضل سآئر الحمد كفضل ربنا على جميع خلقه . و حمد و سپاس خدا را به تمام آنچه كه مقرب ترين فرشتگان و گرامى ترين خلايق و بهترين ستايشگران سپاس گذارده اند باشد، بلكه حمدى او را سزاست كه نسبت به ساير حمدها همانند نسبت برترى خداى متعال به تمام بندگان باشد.

شرح :
در دعاهاى بسيارى به چشم مى خورد كه خداى متعال را بدين صورت حمد مى كنند : الحمدلله الذى يفضل حمد الحامدين حمدا فضلا كثيرا قبل كل احد .
از اين گونه عبارات فهميده مى شود كه حمد فقط تكرار لفظ حمد نيست ، زيرا اگر فقط لفظ بود، براى همگان حمد يكسان بود و حمد كسى بر كسى ديگر هرگز برترى نداشت .
پس حمد حالتى است كه از كمال و معرفتى سرچشمه مى گيرد و آن معرفت با جان شخص متحد است . پس نسبت به كمالات افراد و معرفت آنان به جناب حق - جل و علا - حمد و ستايش آنان نيز فرق مى كند و بالاترين حمد فقط از عهده كسى ساخته است كه نزديك ترين افراد خلق نسبت به خالق باشد.
لذا امير مؤ منان عليه السلام در فرازى بلند مى فرمايد كه خداى متعال برتر از حمد هر حامد است : الحمدلله الذى لا يبلغ القائلون و لا يحصى نعمائه العادون . (276) اين بيان خود كاشف از معرفت فوق العاده حضرت امير مؤ منان است كه عظمت و تعالى حق را آن چنان شناخته كه هر ستايشى را كمتر از عظمت و قدرت خداوند متعال دانسته و بر همين اساس فرموده است : لا يبلغ مدحته القائلون .
امام سجاد عليه السلام نيز حمدى را در اين فراز براى حق سزاوار دانسته كه همانند حمد نزديك ترين ملائكه و نزديك ترين خلق الهى به او باشد. از اين فرمايش معلوم مى شود كه معرفت حق براى ملائكه و پيامبر اكرم و ائمه عليهم السلام نسبت به معرفت سايرين ، همانند فضيلت حق بر همه خلق است ؛ يعنى آنان داراى معرفت كاملى هستند كه بيشتر از آن براى احدى ميسور نيست ، زيرا آنان تمام امتياز و كمالات حق را شناخته و بر حسب همان ، او را ستايش مى كنند كه آن شناخت به طور دقيق نسبتش مطابق را برترى حق از خلق است . خود اين كلام معجزه آسا، دليل بر عظيم ترين مراتب قرب و معرفت آن امام همام به خداوند متعالى مى باشد.
مسلما حمد آنان سزاوار حضرت رب مى باشد و چون سزاوار حق است ، فرق آن با حمد سايرين در حد معرفت آنان به خداى متعال است و فضل آن نسبت به حمد سايرين ، همانند فضل خدا نسبت به مخلوقين خود است . صاحب مثنوى مى گويد :

نعمت آرد غفلت و شكر آن تباه
صيد نعمت كن به دام شكر شاه
گر سر هر موى تو گردد زبان
شكرهاى او نيايد در بيان
وقت نعمت شكر حق را دار ياد
تا خدا بر تو كند نعمت زياد

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 5 مرداد 1388   #18 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز هجدهم
ثم له الحمد مكان كل نعمه له علينا و على جميع عباده الماضين و الباقين عدد ما اءحاط به علمه من جميع الاءشياء، و مكان كل واحده منها عددها اءضعافا مضاعفه اءبدا سرمدا الى يوم القيامه . پس حمد در مقابل تمام آن نعمت هايى كه بر ما و تمام بندگان گذشته و آينده اش ارزانى داشته به عدد آنچه او به آن عالم دارا سزاست ، بلكه به تعداد هر نعمت ، چنين حمدى به طور ابد تا قيامت لازم و حتمى است .

شرح :
لزوم حمد در مقابل نعمت از نظر عقل قطعى و حتمى است و جاى هيچ گونه ترديد و شك و شبهه اى ندارد ولى سؤ ال در آن است كه نعمت هاى مربوط به امتهاى پيشين در ايام گذشته چرا و چگونه براى امتهايى پيشين كه هنوز به وجود نيامده اند ضرورت دارد و شكر را در هر زمان قرار داده است ؟ بر گذشتگان از ما شكر بر نعمت هاى ما لازم بوده و بر گذشته نسبت به گذشتگان ؟!
حال بايد دانست كه نهاد هستى داراى حقيقت واحدى است و ذره ذره موجودات آن از ديگرى متاءثر هستند. پس اگر در فضاى غير متناهى ميليون ها سال قبل اتفاقى افتاد كه مثلا انبوه توده گازها به صورت منظومه ها و كهكشان ها در آمد، بر امروز تاءثيرى تمام دارد؛ چنان كه آنچه امروز اتفاق افتد در همان كهكشان ها بى تاءثير نيست . به گفته حضرت ، علامه طباطبايى رحمه الله : اگر دم ماهى در درياى كارائيب حركتى كند،؛ در جو اثر خواهد گذاشت ؛ چنانكه حركت همان ماهى معلول هزاران هزار علل گذشته و مقارن است كه با فقد هر يك از آن ها، اين حركت هرگز ميسر نخواهد بود. لذا نعمت هاى جارى در گذشته قطعا موثر در نعمت موجود خواهد بود، چنان كه نظم طبيعى عالم و آبادانى موجود در امروز، گاهى به جهت آبادانى گذشته بوده است همان طور كه آبادانى امروز مؤ ثر در آينده است - چون اگر ملاحظه آينده در كار نبود، اين نعمت امروز تحقق پيدا نمى كرد.
پس اگر ما هم اكنون در نعمت به سر مى بريم ؛ مرهون نعمت هاى گذشته جارى در امم سابقه هستيم ، چنان كه مرهون نعمت هاى آيندگان نيز مى باشيم و نكته جالب در جريان گذشته و حال و آينده آن است كه استاد عظيم الشاءن ما حضرت علامه طباطبايى رحمه الله مى فرمود : فضل خدا يك واحد است و علامت آن تاءثير و تاءثر مجموعه نظام از يكديگر است و ما امرنا الا واحده كلمح بالصبر آنچه از ناحيه ماست ، يك واحد است كه به سرعت چشم به هم زدن ، بلكه كمتر به وقوع مى پيوندد.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 5 مرداد 1388   #19 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز نوزدهم
حمدا لا منتهى لحده ، و لا حساب لعدده ، و لا مبلغ لغايته و لا انقطاع لاءمده ، حمدا يكون وصله الى طاعته و عفوه ، و سببا الى رضوانه ، و ذريعه الى مغفرته و طريقا الى جنته ، و خفيرا من نقمته . براى خدا حمدى ضرورى است كه نه حد، نه عدد، نه مقدار و نه نهايت داشته باشد و آن موجب رسيدن به اطاعت او و موجب عفو و رضوان و وسيله اى براى مغفرت خداى منان و متعال گردد.

شرح :
محدود بودن هر چيز در يكى از اين چهار چيز قابل تصور است : يا در حد ماهوى اوست ، بدان معنى كه داراى حدى است كه از ساير موجودات ممتاز است ، همانند امتياز درخت از حيوان و امتياز آب از آتش .
و گاهى حد شى ء در تعداد و شمارش آن است كه از عدد خاصى تجاوز نكند. و گاهى داراى مرز خاصى است كه با پيوستن به آن مقصود حاصل شود؛ همانند فردى كه درس مى خواند تا دانشنامه خود را از دانشگاه خاصى اخذ كند و پس از گرفتن دانشنامه تحصيل او به پايان مى رسد، و چهارم آن كه از نظر زمان متناهى است ، همانند فصول سال كه ايام بهار سپرى مى شود و ايام تابستان مى رسد.
در حقيقت ، اين چهار گونه حد آن چنان است كه هيچ موجودى از موجودات عالم از آن خارج نيست ، بلكه هر فردى از افراد در خارج به يكى از اين چهارگونه مرز محدود است : يا در ماهيت ، يا در عدد، يا در غايت و مقصد، يا در زمان . و اگر حقيقتى يافت شود كه داراى هيچ يك از اين حدود نباشد، او غيرمتناهى است .
امام عليه السلام در اين فراز براى خداى متعال حمدى را لازم ديده كه هيچ يك از اين چهار مرز را نداشته و قهرا غيرمتناهى و بى پايان باشد، اما ضرورت اين چنين حمدى آن است كه حضرت حق ، غيرمتناهى با لذات است و قهرا نعمت هاى او نيز چنين است كه فرموده : ان تعدو نعمت الله لا تحصوها .
پس حكم مسلم عقل اين است كه در مقابل ذات بى نهايت و نعمت هاى بى نهايت ، شكر بى نهايت ضرورى و لازم خواهد بود.
سؤ الى كه در اين جا رخ مى نمايد اين است كه آيا چنين شكرى از بندگان قابل تحقق است يا خير؟
جواب آن است كه اگر كسى فهميد كه در مقابل نعم الهى از شكر ناتوان است ، به حق بندگى واصل گشته است . در روايتى آمده كه به يكى از انبيا خطاب شد كه شكر خداى خود بگذار، در جواب عرض كرد : چگونه شكر نعم بى پايان گذارم كه عاجزم ؟! جواب آمد كه اين خود شكر من است .

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول 5 مرداد 1388   #20 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى اول

فراز بيستم (آخرين فراز)
و اءمنا من غضبه ، و ظهيرا على طاعته ، و حاجزا عن معصيته و عونا على تاءديه حقه و ظائفه . حمدا نسعد به فى السعداء من اوليائه ، و نصير به فى نظم الشهداء بسيوف اءعدائه ، انه ولى حميد .
حمدى سزاوار خداى متعال است كه بدان وسيله در امن از غضب او باشم و كمك بر اطاعت من و مانع از معصيت و يارى كننده بر اداى حق و وظايف گردد و نيز ستايشى كه در صف نيك بختان از اوليا قرار گيريم و در نظام شهدا كه به وسيله شمشير دشمنان دين به لقاء حق پيوسته اند قرار گيريم كه او ولى و يارى دهنده اى ستوده است .

شرح :
از مجموعه اين چند فقره اخير معلوم مى شود كه از حمد كارهاى بسيارى ساخته است و خود موجب آثار متفاوتى خواهد بود. ولى ظاهر آن است كه حمدها با يكديگر فرق دارند، زيرا آن حمدى كه موجب امن از غضب است با آن كه موجب يارى در طاعت و يا مانع از معصيت مى گردد، هر يك داراى زمينه هاى مختلفى خواهد بود.
مثلا كفران نعمت خود موجب خشم خداى متعال است ؛ در قرآن كريم فرموده : و ان كفرتم ان عذابى لشديد، پس آن حمدى كه امن از غضب مى آورد، در ارتباط با شخص خاص در موردى خاص است و آن نعمت به گونه اى است كه سپاسگزارى از آن واجب و قطعى است و كفران آن نعمت موجب خشم خداوند خواهد شد.
پس اگر كسى به شكر نعمت مبادرت ورزيد، از غضب خدا به دور مانده و به عفو الهى پناهنده شده است . و يا اگر انسان در اثر ترك معصيت يا به جا آوردن طاعتى - نعوذ بالله - مغرور شود، اين غرور ابتلا به معصيت را به دنبال مى آورد، ولى اگر قدرت بر انجام طاعت و دورى از عصيان را از خداى متعال ديد و او را شكر كرد، اين حمد مانع از معصيت مى شود توفيق اداى وظيفه و اطاعت بيشتر را براى او حاصل به همراه مى آورد.
گاه ممكن است شخص به مصيبت عظيمى مبتلا گردد، ولى صبر كرده و همواره از ناسپاسى و ناشكرى خوددارى كند، يا با تسليم و رضاى خود آرامش خود را حفظ سازد، در اين صورت است كه او به وادى سعدا و نيك بختان تشرف پيدا كرده و از اوليا و صالحين شده است و همين طور اگر در سلك مجاهدين فى سبيل الله قرار گرفت و در ميدان هاى جنگ و دفاع از حريم مقدس اسلام دل بر كف نهاد و جنگيد و در اين جهاد و غلبه بر هواى نفس پيوسته از خداى خود تشكر و قدردانى كرد و از او ممنون بود كه او را در اين مرحله يارى فرموده ، قطعا خداوند او را در زمره فداكاران و شهدا محسوب مى نمايد.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
برچسب ها
نرود, اول, بهم, دعاى, سجاديه

  



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش همه كاربراني كه از اين موضوع بازدید نمودند: 2 نفر
Administer, GodMaster
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

انتخاب سریع یک انجمن

دانلود فایل,مقاله, سورس کد

Powered by vBulletin, Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
All right reserved ©2009 - 2018, Parsiland.com
کپی برداری از این سایت به هر نحو ممنوع می باشد!