انجمن پارسی لند
بازگشت   پارسی لند > فرهنگی و مذهبی > ترجمه، تفسیر، ترتیل قرآن > صحیفه سجادیه

سایت پارسی لند | Parsiland Forums




  

شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم
نحوه نمایش ابزارهای موضوع  
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #1 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

سلام عزیزان
فراز اول
اللهم و حمله عرشك الذين لا يفترون من تسبيحك و لا يسئمون من تقديسك و لا يستحسرون من عبادتك و لا يؤ ثرون التقصير على الجد فى اءمرك و لا يغفلون عن الوله اليك . خدايا، درود خود را بر حاملان عرش ‍ خود روا دار كه در تسبيح تو سستى نكنند و از تقديس تو خسته نگردند و از عبادت تو آزرده نشوند و از عشق و محبت تو غفلت نورزند.

شرح :
در دعاى سوم ، امام سجاد ضمن نثار درود و سلام بر ملائكه ، مطالب مهمى را پيرامون اين دسته از مخلوقات الهى بيان مى كنند. كه از مهم ترين مباحثى است كه در جهان بينى دقيق الهى و مكتب انبياء عليهم السلام مورد توجه و عنايت قرار گرفته است .
در اين جهان بينى ، ماءموران الهى دست اندركار اداره عالم مى باشند. در منابع دينى آمده است كه فرود آمدن هر قطره باران به وسيله ملكى از ملائكه الله روى مى دهد؛ يعنى آن ملك آن قطره از ابر جدا شده را به زمين مى رساند. البته ما از اين ملائكه به نيروى جاذبه تعبير مى كنيم . ولى به هر صورت ، اين نيروست كه يكايك قطرات باران را به طرف زمين هدايت مى كند، زيرا در غير اين صورت آن قطرات در فضا معلق مى ماندند.
بدين ترتيب ، از كوچك ترين كارها كه فرود آمدن قطره اى باران است تا كلان ترين كارها كه عبارت از وحى بر انبيا و آوردن شريعت ها و قيام قيامت و بر هم خوردن نظام عالم و بر پاشدن مردگان از عالم قبور و... باشد، جملگى توسط مدبرات امر و ملائكه موكل انجام مى شود و اسلام نيز اين امور را به ايشان نسبت داده است ؛ براى مثال امير مؤ منان عليه السلام در خطبه اول نهج البلاغه براى ملائكه اقسامى را ذكر فرموده كه بالغ بر شش يا هفت طايفه از آنان را شامل مى شود؛ بعضى ملائكه ارضيه ، بعضى برزخى و ملكوتى و برخى ديگر ملائكه عالين و مهيمن هستند كه مجرد محض بوده و حاملين عرش مى باشند و داراى بالاترين مقام در بين فرشتگان مى باشند.
ائمه ما عليهم السلام نيز براى فرشتگان ويژگى هاى فوق العاده اى ذكر فرموده اند : O هرگز در عمل سستى ندارند O خسته نمى شوند O آزردگى و بى حوصلگى بر آنان تعارض نمى شود O جديت در كار و پيوستگى هميشگى دارند و هرگز غفلت نمى ورزند.
در نهج البلاغه نيز از جمله صفات آنان آورده شده كه آنان : O نمى زايند O زاييد نشده اند O خواب ندارند O موت (مانند موت بشرى ) در آنان نيست O احتمال خطا و گناه در آن ها وجود ندارد O جملگى معصومند O حقايق نوريه هستند O از ظلمات عالم ماده خارجند.
در متون اسلامى و هم چنين ساير اديان الهى از بسيارى از روابط ثابتى كه در عالم طبيعت وجود دارند و قوانين كلى علوم طبيعى را از آن ها به دست مى آوريم ، به ملائكه تعبير شده كه همان قواى موجود در عالم ماده مى باشند. امير مؤ منان از آن ها به ملائكه ارضيه يعنى ملائكه موجود در زمين تعبير مى فرمايد، ولى ملائكه حامل عرش مجرد از ماده بوده و عوارض آن را كه عبارت از فتور، كمبود، سستى ، خستگى ، آزردگى و غفلت است ندارند. به همين جهت اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود آنان از حقايق نورى هستند. البته مقصود امير مؤ منان نور فيزيكى اى كه ما مى شناسيم نيست ، زيرا نور محسوس ، از خواص ماده يا احيانا فراورده ماده است و اين نور غير از نورى است كه به ملائكه نسبت مى دهند؛ همانند آن كه مى گوييم علم نورى است كه در قلب قرار مى گيرد، و معلوم است نور فيزيكى كه بر ظاهر اجرام مى تابد، در قلب و روان انسان جايى ندارد.



این مطلب با زحمات کاربرای این سایت جمع آوری شده است
اخلاق حکم می کند در صورت برداشت از سایت منبع را ذکر کنید!

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 

آخرین ارسال Administer
موضوع انجمن آخرین نویسنده پاسخ نمایش تاریخ آخرین نوشته
نمای داخلی و خارجی تویوتا کمری Toyota Camry (2018) مشخصات اتومبیل های خارجی Administer 2 635 19 دی 1396 19:29
نمای داخلی و خارجی کیا سورنتو 2019 مشخصات اتومبیل های خارجی Administer 0 746 19 دی 1396 19:24
نمای داخلی مزدا 6 2018 مشخصات اتومبیل های خارجی Administer 0 704 19 دی 1396 19:20
نمای داخلی رنو کپچر 2018 مشخصات اتومبیل های خارجی Administer 2 766 19 دی 1396 19:16
نمای داخلی رنو مگان rs 2018 مشخصات اتومبیل های خارجی Administer 3 676 19 دی 1396 19:12
قیمت پژو مدل سال 97 صفر کیلومتر قيمت خودرو elenaaa 4 1838 19 دی 1396 18:57
سوالات امتحان نهایی درس زبان انگلیسی (3) رشته ریاضی و فیزیک نمونه سوالات امتحانی مدارس Administer 0 744 12 بهمن 1395 23:37
سوالات امتحان نهایی درس جبر و احتمال رشته ریاضی و فیزیک نمونه سوالات امتحانی مدارس Administer 0 562 12 بهمن 1395 23:36
سوالات امتحان نهایی درس هندسه رشته ریاضی و فیزیک نمونه سوالات امتحانی مدارس Administer 0 422 12 بهمن 1395 23:34


شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #2 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز دوم
و اسرافيل صاحب الصور، الشاخص الذى ينتظر منك الاذن ، و حلول الاءمر فيتبه بالنفخه صرعى رهائن القبور و ميكائيل ذوالجاه عندك ، و المكان الرفيع من طاعتك و جبريل الاءمين على وحيك المطاع فى اءهل سماواتك ، المكين لديك ، المقرب عندك . خدايا درود بر ملك مقرب خود اسرافيل صاحب صور بفرست كه آماده اذن و رسيدن امر از طرف تو است كه با نفخه خود آنان را كه در گورها قرار دارند بيدار كند! و نيز به ميكائيل ملك مقرب مطيع و صاحب جلال و مقام رفيع خود درود فرست ! و نيز بر جبرئيل ، امين وحى و صاحب مقام كه جملگى اهل سماوات در اطاعت او هستند و نزد تو مقام بلند و مرتبه اى مقرب دارد!

شرح :
ملائكه چهارگانه كه هر يك متكفل شاءن عظيمى از دستگاه خلقت هستند عبارتند از : اسرافيل ، ميكائيل ، جبرائيل و عزرائيل .
اما اسرافيل ؛ او در صورى مى دمد كه ساكنان عالم برزخ به واسطه آن از قبور برخاسته و با نفخه ديگر به عالم محشر راه پيدا مى كنند. در روايتى از پبامبر خدا نقل شده كه وسعت دهانه آن صور همانند وسعت آسمان ها و زمين است . از اين گونه تعبيرها كه در روايات آمده و آثارى كه در قرآن كريم و ادعيه براى اين مساءله بيان شده درمى يابيم كه در كلمه صور و نفخه ، نوعى تشبيه معقول به محسوس به كار رفته است كه براى بيان اصل مساءله ، اين تشبيه نقش مهمى را دارد. ما مى دانيم كه بازتاب صور، برانگيخته شدن جميع انسان ها است و اين عمل در حقيقت نوعى تنبه و آگاهى براى برزخيان است كه با دگرگونى عجيب و حيرت آورى ، يك باره خود را آماده ورود به عرصه قيامت مى بيند. از اين دگرگونى فوق العاده - كه هيچ نام و نشانى از آن موجود نيست - جز آنكه تعبير به نفخ صور كنيم ، تعبير بهترى نداريم . تعبيرهاى روايى ديگرى هم كه در اين زمينه آمده غالبا در همين حال و هوا است . تبديل عالم برزخ به عالم قيامت كه در دو مرحله صورت مى گيرد، از حيرت آورترين و هولناك ترين مراحل و مراتب عالم برزخ است كه اميد است خداى منان از همه ما در آن روز عظيم دستگيرى نمايد!
اما ميكائيل ؛ در روايات او را ماءمور ارزاق ، معادن ، رشد و نمو اشجار و نباتات و پيدايش جانوران ، حركت هاى عظيم افلاك و كرات ، پيدايش ‍ دگرگونى هاى جوى و حركت درياها، پيدايش ابرها و بارش باران ، و گرديدن فصول دانسته و داراى اعوان و ياران بسيارى است كه خود حديث مفصلى دارد و تفصيل آن مجال وسيع ديگرى را مى طلبد.
جبرائيل هم كه در قرآن كريم در وصف او آمده : انه لقول رسول كريمَ ذى قوه عند ذى العرش مكينَ مطاع ثم اءمين ، (289) داراى قدرت فوق العاده و مكانت بلندى در نزد خداوند متعال است . او نزد خداى عرش ، داراى قوت و قدرت بسيارى است و فرمانروا در بين ملائكه و امين در ابلاغ وحى است

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #3 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز سوم
و الروح الذى هو على ملائكه الحجب ، و الروح الذى هو من اءمرك فصل عليهم و على الملائكه الذين من دونهم ، من سكان سماواتك ، و اءهل الاءمانه على رسالاتك ، و الذين لا تدخلهم سامه من دئوب و لا اعياه من لغوب و لا فتور . و درود فرست بر روح ، فرشته اى كه بر ملائكه حاجب ماءمور است ! و نيز بر آن فرشته اى كه در ارتباط با عالم امر مى باشد! و درود فرست بر ساير فرشتگان كه از ساكنان آسمان ها هستند و بر آنان كه واسطه پيام ها و امانت هاى تو مى باشند! و بر تمامى ملائكه اى كه هرگز خستگى و سستى و زحمت در جد و كوشش خود احساس نمى كنند!

شرح :
قانونمند بودن عوالم مختلف
در نظام طبيعى عالم ، حوادث تحت ضابطه ها و قواعد دقيق علمى است ، به طورى كه هرگز تخلف از آن ضوابط ميسور نمى باشد، زيرا اگر ضوابط و قواعد علمى در اين جهان تخلف پذير باشند، هرگز نمى توان هيچ علم و فنى را تدوين نمود و ضابطه اى خاص را در نظر گرفت ؛ لذا به طور كل نظام علمى جهان به هم مى ريزد و ترقى و تكامل علم ديگر معنى نداشته و بر هيچ قانون علمى اى نمى توان تكيه كرد. در اين صورت ، همه پيش آمدها و تجزيه ها و تركيب ها، تبديل به جزئياتى غيرقابل پيش بينى مى شوند، لذا بايد در مورد هر يك به انتظار نشست و ديد كه چه خواهد شد! حتى يك آسپرين را براى هيچ مريضى نمى توان تجويز نمود و به طور كلى ، امكان پى ريزى يك علم با قوانين معين كاملا از بين مى رود.
ولى هم چنان كه مى دانيم نظام طبيعى اين عالم تحت ضوابط و قانونمندى على و معلولى خاصى است و هيچ تخلفى در آن صورت نمى گيرد، زيرا سنت حضرت حق بر اين امور قرار گرفته : و لن تجد لسنه الله تبديلا. (290) عالم مجردات نيز، بر همين حال و روش است . نظمى دقيق و نظام مند، بيش از آنچه كه در اين عالم از آن خبر داريم در عالم ملائكه واقع است و لذا ملائكه حجب ، تحت سيطره روح قرار دارند و با برنامه اى خاص وظايف خويش را انجام مى دهند، و اصولا هر يك از ملائكه الله داراى وصف خاص و دستورات ويژه اى هستند.
در اين فراز، امام عليه السلام مى فرمايند كه بعضى از ملائكه در آسمان ساكن اند و از آن جايى كه مجردات داراى مكان مادى نيستند، پس منظور از آسمان نظام افلاك و كهكشان نيست ، بلكه غرض آن است كه آنان داراى مقامى رفيع هستند، زيرا آسمان كنايه از جايگاه وجودى رفيع است . نيز معلوم است كه در فضاى نامتناهى ، هرگز مكانى از مكان ديگر برتر نيست ، بلكه شايد بتوان گفت كه آبادترين نقطه در فضاى غيرمتناهى عالم ، همين سياره زمين است كه جايگاه انسان است ؛ انسانى كه خود برترين موجودات عالم است . حال كه معلوم شد آسمان از زمين بهتر نيست ، پس آسمانى كه خاص فرشتگان است ، هرگز از سنخ نظام فلكى و كهكشانى نخواهد بود، بلكه مربوط به مراتب بلند وجود است كه در مبحث تشكيك معنوى وجود در علم فلسفه به طور مفصل از اين عوالم بحث مى شود.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #4 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز چهارم
و لا تشغلهم عن تسبيحك الشهوات و لا يقطعهم عن تعظيمك سهو الغفلات ، الخشع الابصار فلا يرومون النظر اليك ، النواكس الاذقان الذين قد طالت رغبتهم فيما لديك ، المستهترون بذكر آلائك و المتواضعون دون عظمتك و جلال كبريائك . و درود فرست بر آن دسته از فرشتگان كه خواهش ها، آنان را از تسبيح تو باز نمى دارند و غفلت آن ها را از بزرگداشت تو جدا نمى سازد. آنان چشمان را به زير انداخته و هرگز از طالب نظر به سوى تو نيستند، ولى با تمام شوق در درياى نعمت هاى تو مى جوشند و همواره در كنار عظمت و جلال كبريايى تو خود را حقير و ضعيف مى دانند.

شرح :
شهوت عبارت است از خواسته هاى نفس انسانى و تمايل آن به سوى آنچه ملايم و مناسب با خود مى داند. اين طلب و اشتها را خداوند متعال در بشر به وديعت گذاشته تا به واسطه آن در طلب مصالح وجودى خود برآيد و براى ادامه حيات خود آن ها را فراهم آورد، زيرا اگر اين طلب و درخواست در ذهن انسان نباشد و در طلب خواسته و حاجات خود برنيايد، دنياى موجود داراى سكونى شوم و آرامشى غير مطلوب خواهد شد. لازمه چنين امرى هم آن است كه تمام آن حكمت ها و اسرارى كه خداوند متعال بر طبق آن جهان را آفريده ناديده فرض شود، و حال آن كه چنين چيزى امكان ندارد؛ زيرا نظام هستى در خط اهداف حضرت حق است و همان اهداف ، موجب جنبش و حركت هاى اختيارى مى شود؛ همين انتخاب ها است كه نظام تربيتى را تشكيل داده و زمينه تربيت انسان را فراهم مى سازد. البته همه اين انتخاب ها بر حسب غرض اصلى از خلقت است ، لذا اصول وجودى و تركيب شخصيت انسانى كه نفس لوامه و يا اماره است ، او را پيوسته براى حركت به طرف تكامل يا انحطاط آماده مى نمايد.
ناگفته نگذاريم كه ملائكه چون بدن مادى ندارند، شهوت و غضب هم در آن ها راه ندارد و به نفس شهوى كه نقايص انسانى را به فعليت مى رساند محتاج نيستند؛ زيرا نفس شهوى است كه تكامل وجودى را تاءمين مى نمايد. از اين رو امام عليه السلام فرموده كه آنان نه به درخواست نفس عمل مى كنند و نه مانع ديگرى در كار است تا آنان را از تسبيح و تقديس باز دارد، بلكه كار آنان همواره خضوع و خشوع در مقابل عظمت بيكران خداوند متعال است . چشم هاى آنان چنان در مرحله خضوع است كه توان بلند كردن آن را ندارند و ديدگان ايشان همواره پايين است .
اين خضوع چشم نيز كنايه از حدود وجودى آن هاست ؛ بدين معنى كه براى اين دسته از ملائكه حدى است كه نمى توانند با مقام بالاتر از خود ارتباط داشته باشند، ولو اين كه اين ارتباط در حد رؤ يت باشد. علت اين است كه حجاب هاى موجود بين مراتب آنان چنان است كه نمى توانند كمتر نظرى به سوى مبدئيت متعالى داشته باشند و خود مى دانند كه چشم آنان در برابر انوار فوق العاده جلال و عظمت حضرت حق ناتوان است . از آن سو، جلال كبريايى و غناى مطلق حق نيز آن چنان است كه ملائكه خود را در آن مرتبه نمى بينند كه درخواست معرفت خداوند را داشته باشند، لذا به تواضع متوسل مى گردند؛ زيرا عجز محض در مقابل قدرت تمام ، چيزى جز تواضع را نمى طلبد. به همين دليل ، امام عليه السلام فرمود : المتواضعون دون عظمتك و جلال كبريائك : فرشتگان در مقابل عظمت و بزرگى كبريايى تو خاضع هستند.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #5 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز پنجم
و الذين يقولون اذا نظروا الى جهنم تزفر على اءهل معصيتك : سبحانك ما عبدناك حق عبادتك ! فصل عليهم و على الروحانيين من ملائكتك و اهل الزلفه عندك ، و حمال الغيب الى رسلك و المؤ تمنين على وحيك . و نيز بر آن دسته از فرشتگان درود فرست كه در آن هنگام كه به جهنم مى نگرند و آن را افروخته بر اهل معصيت مى بينند، تو را تسبيح نموده و مى گويند كه ما تو را آن چنان كه سزاوار توست عبادت نكرده ايم ! پس بر جميع آنان و تمامى مجردات و روحانيون از ملائكه و اهل رحمت و پيام آوران غيب كه بر پيامبران نازل مى شوند و امين وحى تو مى باشند، همواره رحمت و درود خود را نازل فرما!

شرح :
جهنم ، هنگام ديدن گنهكاران شعله مى كشد و اينان صداى بسيار مهيب و ترس آورى را از جهنم مى شنوند، و آيه كريمه اذا راءتهم من مكان بعيد سمعوا لها تغيظا و زفيرا ، (291) يعنى آتش جهنم چون تبهكاران را از دور مى بيند؛ آن تبهكاران صداى وحشتناك و خشم آلود جهنم را مى شنوند، تصريح بر همين معنا دارد ملائكه نيز چون صداى جهنم را مى شنوند به عبادت هاى خود توجه كرده و آن ها را كوچك دانسته و عرض مى كنند : سبحانك ! ما عبدناك حق عبادتك ، زيرا عبادت خود را لايق و شايسته شاءن مقدس حضرت حق نمى بينند و خود و عبادت خود را حقير مى يابند.
در اين فراز، حضرت سجاد عليه السلام بر اين دسته از فرشتگان درود مى فرستد، زيرا آنان از مقام بلندى برخوردار بوده و به سبحات جلال و جمال الهى واقفند. دسته ديگرى از ملائكه الله عبارتند از اهل قرب ؛ و اينان مقدم بر ديگر فرشتگان مى باشند زيرا واسطه بين عالم غيب و انبيا و انسان هاى كامل بوده يا حاملان وحى اند كه از باطن عالم ، حقايق غيبى را به پيامبران و زبدگان از عبادالله مى رسانند و خبرها را به طور دقيق (بدون هيچ گونه خستگى و يا اشتباه ) به پيامبر زمان اعلان مى كنند.
براى انبيا نيز، تنها راه دريافت حقايق و معارف همان وحى است . پيامبر هر زمانى وحى را به طور صد در صد كامل و صحيح دريافت نموده و با اطمينان تمام آن را نقل مى كند. اين وحى فقط اختصاص به انبيا دارد و ساير مردم از آن محرومند، لذا آنان بايد به دنبال مكتب ايشان رفته و هر چه را پيامبران دستور مى دهند بدون هيچ گونه دغدغه اى بپذيرند. نكته قابل توجه در اين جا اين است كه انبيا هرگز از ديگران تعليم نديده اند؛ زيرا اگر كسانى باشند كه بتوانند به انبيا تعليم دهند، خود حتما بايد نبى و رسول باشند. خداى متعال نيز با برقرارى اين رابطه خاص با انبياء عليهم السلام در مردم ايجاد اطمينان مى نمايد تا دساسان و مكاران ، اعتقادات محكم مردم را خدشه دار نكنند و آنان از بندگى خدا به بردگى خود نخوانند؛ زيرا اين دسته همواره مى خواهند كه مردم در همان خط حركت كنند كه خواسته و پرداخته آنان است . از اين رو، ابوجهل به زمان پيامبر اختصاص ندارد و در هر زمانى ابوجهل ها پيدا مى توان كرد كه صراط مستقيم را بد جلوه مى دهند و راه هاى شيطانى را به مردم پيشنهاد مى كنند؛ چنان كه امروز هم مى بينيم عده اى افراد كج انديش ، به نام آزادى مطلق مردم را به بيراهه دعوت مى كنند و قصد دارند تا مردم را از خدا دور و به شيطان نزديك سازند. البته قطعا خود آنان مى دانند كه در فساد و بدى هيچ گونه موفقيتى نيست ، ولى اغراض شوم آنان در رها بودن مردم و قابل استعمار بودنشان محقق مى گردد.
از اين رو، خداى متعال معارف و تعاليم خود را از سرچشمه زلال وحى و به وسيله انبيا به مردم تعليم داده تا پيوسته قداست آن حقايق محفوظ بماند و كس ديگرى با القا و ايجاد شك و دودلى ، مردم را به بيراهه دعوت ننمايد.
امام سجاد عليه السلام نيز، به جهت يادآورى عظمت كار اين فرشتگان ، بر آنان سلام مى كند تا مردم با تمام اطمينان به اطاعت خدا روى آورند.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #6 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز ششم
و قبائل الملائكه الذين اختصصتهم لنفسك و اغنيتهم عن الطعام و الشراب بتقديسك ، و اءسكنتهم بطون اطباق سماواتك ، و الذين على اءرجائها اذا نزل الاءمر بتمام وعدك و خزان المطر و زواجر السحاب . و نيز بر آن دسته از ملائكه كه فقط در محضر خاص تو هستند و آنان را به سبب تقديس خود، از شراب و طعام بى نياز كردى و آن ها را در باطن آسمان ها جا دادى درود فرست ! و نيز بر آن دسته از فرشتگان كه در اطراف آسمان گسترده هستند و منتظر امر و وعده تو مى باشند درود نثار فرما كه آنان خزانه داران باران و محرك ابرها براى بارندگى هستند!

شرح :
در اين فراز، امام سجاد عليه السلام به گروه ديگرى از فرشتگان درود مى فرستد كه در كار سازماندهى عالم هستند. حضرت از آن ها ياد كرده و چند خصيصه از ويژگى هاى آنان را ذكر مى كند :
O آنان اختصاص به ذات حضرت حق دارند و مقربان درگاه الهى و نزديك ترين ملائكه به حضرت ربوبى مى باشند و تمام همت آنان صرف اطاعت و بندگى اوست و به جز اطاعت فرمان ، به هيچ چيز ديگرى راضى نمى شوند. آنان از همه ماسوى الله بى نياز بوده و به جز اطاعت از فرمان دوست به چيز ديگرى مشغول نيستند.
O آنان به غذا و آشاميدنى احتياج ندارند؛ يعنى موجوداتى طبيعى همانند ما نيستند؛ زيرا آن ها اساسا مربوط به عالم ماده نبوده و از فرآورده هاى مادى بهره نمى برند. (مانند خوردن و خوابيدن و آشاميدن ).
O هر گروه از آنان ، در طبقه اى از طبقات عالم علوى - يعنى عالم فوق ماده - قرار دارند و به طور طبقه بندى شده و متناسب با ميزان رتبه وجودى شان ، در مراتب عظيم هستى راه يافته اند.
O دسته اى ديگر از فرشتگان در اطراف عالم قرار دارند و جوانب نظام هستى را مى پايند و در انتظار رسيدن امر و تكاليف الهى به سر مى برند؛ اينان خزانه داران نظام عالم بوده و ابر و باران ، با هدايت آن ها به اطراف و اكناف عالم سوق داده مى شود؛ و لذا فرمود : و خزان المطر و زواجر السحاب ، يعنى اينان هستند كه در ساخت و ساز و ريزش باران دخيل اند و با حركتى حساب شده و بسيار دقيق ، ابرها را به اطراف عالم هدايت مى كنند. از اين رو، به هر مقدار كه باران در جايى لازم باشد، همين خزانه داران عرضه مى كنند، و سپس به نقطه ديگرى رهسپار مى گردند

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #7 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز هفتم
و الذى بصوت زجره يسمع زجل (292) الرعود، (293) و اذا سبحت به حفيفه السحاب التمعت صواعق البروق ، و مشيعى الثلج و البرد، و الهابطين مع قطر المطر اذا نزل ، و القوام على خزائن الرياح ، و الموكلين بالجبال فلا نزول . و درود فرست بر آن دسته از فرشتگان كه با صداى فراخوانى ابرها، صداى مهيب ابرها را به شنوندگان مى رسانند؛ آن گاه كه ابرها در فضا شناگر بوده شعله هاى برق مى درخشد! و نيز بر آن دسته از فرشتگانى كه همراه برف ، تگرگ و قطرات باران نازل مى شوند، و همين طور بر متوليان خزائن بادها و ماءموران نگهدارى كوه ها رحمت و درود نازل بفرما!

شرح :
مكانيسم حركت ابرها و برق هاى درخشنده آنان و غرش بى پروايشان اگر چه معلول يك سلسله علل خاص است كه در نظام طبيعت مورد شناسايى قرار گرفته ، ولى بايد دانست كه آنچه توسط ما شناخته شده است تمام عليت و تمام سبب مساءله نيست ؛ گذشته از آن كه ما به تمامى اسرار پى نبرده ايم و آنچه را هم كه از واقعيت مى شناسيم ، تمام حقايق مؤ ثر در عالم نيست ، بلكه به قول قرآن كريم : و ما اءوتيتم من العلم الا قليلا : (294) و از علم ، به شما داده نشد مگر اندكى .
و لذا ديده ايم كه جهل دانشمندان قرن گذشته در قرن بعد روشن مى شود، كه اين خود دليل بر محدوديت علمى انسان است . گذشته از اين ها، علل غير مادى عالم - كه خداى متعال از آن ها به فرشتگان تعبير فرموده - قابل رؤ يت يا آزمايش توسط ما نيستند، به همين دليل ، انكار آنچه نمى بينيم از نهايت بى خبرى ما حكايت مى كند.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
برچسب ها
آنكه, آسپرين, دعاى, سوم, سجاديه

  



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش همه كاربراني كه از اين موضوع بازدید نمودند: 5 نفر
Administer, Code::Blocks, GodMaster, mohammad.ali, nasiri881
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

انتخاب سریع یک انجمن

دانلود فایل,مقاله, سورس کد

Powered by vBulletin, Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
All right reserved ©2009 - 2018, Parsiland.com
کپی برداری از این سایت به هر نحو ممنوع می باشد!