انجمن پارسی لند
بازگشت   پارسی لند > فرهنگی و مذهبی > ترجمه، تفسیر، ترتیل قرآن > صحیفه سجادیه

سایت پارسی لند | Parsiland Forums




  

شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم
نحوه نمایش ابزارهای موضوع  
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #8 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز هشتم
و الذين عرفتهم مثاقيل المياه ، وكيل ما تحويه لواعج الامطار و عوالجها و رسلك من الملائكه الى اءهل الاءرض بمكروه ما ينزل من البلاء و محبوب الرخاء . خدايا، بر آن دسته از ملائكه كه به آنان وزن آب ها و مقدارى كه موجب بلا و گرفتارى مى شود و تعداد و قطرات درشت و متراكم باران ها را ياد دادى درود فرست ! و نيز به آن گروه از فرشتگان كه به طرف زمين به جهت نزول بلا يا اهداء آرامش و رحمت فرستاده مى شوند!

شرح :
در آيه كريمه و كل شى عنده بمقدار : و هر چيز در نزد او به اندازه است ، نظام نظم و حساب را بر تمامى عالم خلق و امر حاكم دانسته است . در آيه 86 نساء فرمود : ان الله كان على كل شى حسيبا : خداوند بر هر چيز حسابگر است . و نيز در سوره الرحمن آيه 5 : الشمس و القمر بحسبان و در سوره انبياء آيه 47 : و ان كان مثقال حبه من خردل اءتينا بها و كفى بنا حاسبين ، و قرآن كريم خداى متعال را حسيب و سريع الحساب و اسرع الحاسبين ناميده است و آيات بسيارى هم روز قيامت را يوم الحساب نام داده اند. در آيه 96 انعام نيز مى خوانيم : و جعل الليل سكنا و الشمس و القمر حسبانا ؛ يعنى شب و روز و خورشيد و ماه را براى نظام دقيق حسابگرى ايام و ماه و سال قرار داديم . بر اين اساس ، هر چه در جهان اتفاق مى افتد، داراى حساب دقيقى بوده و هيچ چيز از آن قانون عام و سنت غير قابل تغيير الهى استثنا نمى پذيرد.
بر همين ميزان ، اگر طوفان عالمگيرى نيز اتفاق افتد، عدد قطرات باران و مقدار امواج خروشان سيل و مقدار كل آن آب ها به طور دقيق در سيطره محاسبه حضرت خداوندى خواهد بود و هيچ چيز از احاطه علمى او بيرون نيست . لذا قرآن كريم سقوط يك برگ از درخت را نيز تحت مراقبت علمى حضرت حق مى داند : و ما تسقط من ورقه الا يعلمها. (295) پس عجيب نيست كه ماءموران حسابرس ، تيز بين و ريز بين خداى متعال وزن آب ها، مقدار قطرات ، تراكم سيل خروشان و... را مى دانند.
بلاهايى كه دامن گير مردم دنيا مى شود نيز در اثر اعمال ناپاك و رفتارهاى نارواى مردم روى مى دهد. اين بلاها به وسيله همين ماءموران الهى نازل شده و يك باره نسلى را به انقراض مى كشاند و لذا قرآن كريم (سوره هود آيه 69 و 70) مى فرمايد : و لقد جائت رسلنا ابراهيم بالبشرى ...َ... لا تخف انا ارسلنا الى قوم لوط . در آيه 82 و 81 همان سوره نيز مى فرمايد : ان موعدهم الصبح اليس الصبح بقريبَ فلما جاء اءمرنا جعلنا عاليها سافلها و اءمطرنا عليهم حجاره من سجيل منضود ، يعنى موعد گرفتارى آنان صبح است و چه زود مى رسد و آن گاه كه امر و عذاب ما نازل شد، تمام آبادانى ها آن ها را زير و رو كرده و ريگ هاى بسيار بر آنان باريديم .
همين ملائكه ، براى حضرت ابراهيم حامل بشارت بودند و براى قوم لوط عامل بلا و نابودى . همين ماءموران الهى هستند كه مديريت نظام افعالى صحيفه وجود را بر عهده دارند و جهان را با نهايت دقت نگهداشته اند. لذا بايد اين مساءله مهم را باور داشت كه آنچه در ظاهر خاكى اين عالم مى نمايد، جملگى در باطن هستى به دست همين ماءموران الهى انجام مى گيرد.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #9 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز نهم
و السفره الكرام البرره ، و الحفظه الكرام الكاتبين ، و ملك الموت و اءعوانه ، و منكر و نكير و رومان فتان القبور، و الطائفين بالبيت المعمور، و مالك و الخزنه و رضوان و سدنه الجنان . خدايا، بر آن دسته از فرستادگان از ملائكه كه داراى كرامت و نيكويى بوده و نيز نويسندگان كرام كه هرگز اشتباه نمى كنند، و ملك الموت و دستياران او، و دو فرشته سؤ ال كننده در قبر، و فرشته اى به نام رومان كه قبور را مى شكافد، و آنان كه در بيت المعمور طواف مى كنند و آنان كه مالك دوزخ و خازن هاى جهنم و رضوان و خدمتگزاران در بهشت هستند درود فرست !

شرح :
دسته ديگر ملائكه ، واسطه هايى هستند كه نازل مى گردند و به همراه خود چيزهايى دارند كه جملگى به صلاح و مصلحت مردم است . اينان در ماءموريت هاى خود حامل هدايا، نعمت ها و بركات بسيارند و هر رفت و آمد آنان ، پيامدهاى نيك ، سلامتى و عافيت را به دنبال دارد.
از آن جا كه اين دسته از فرشتگان ، معصوم و بدون خطا و مطيع محض ‍ حضرت خداوندى هستند، صفت برره بر آن ها اطلاق گرديده ؛ يعنى اينان از كرامت و فضيلت و نيكى بسيارى برخوردارند؛ چنان كه در قرآن كريم نسبت به آنان صفت كرام برره نيز آمده است ؛ سوره عبس ، آيات 16 - 13 : فى صحف مكرمهَ مرفوعه مطهرهَ باءيدى سفرهَ كرام برره .
دسته ديگرى از اين فرشتگان ، كاتبان اعمال آدميان مى باشند كه تمامى افعال و رفتارهاى آنان را محفوظ مى دارند. آنان در قيامت ، متنى را به دست افراد مى دهند تا قرائت كنند؛ متنى كه آن چنان با دقت نگاشته شده كه خود انسان تعجب مى كند و مى گويد : يا ويلتنا مال هذا الكتاب لا يغادر صغيره و لا كبيره الا اءحصاها و وجدوا ما عملوا حاضرا . (296)
در آيه كريمه ديگرى مى خوانيم : و ان عليكم لحافظينَ كراما كاتبين ، (297) و در سوره ق آيه 18 فرموده : اذ يتلقى المتلقيان عن اليمين و عن الشمال فعيد ؛ يعنى دو ماءمور دقيق در طرف راست و طرف چپ او به مراتب نشته اند. و در روايت از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود : استعبد هم الله بذلك و جعلهم مشهودا على خلقه ليكون العباد لملازمتهم اياهم اشد على طاعه الله مواظبه و عن معصيته اشد انقباضا : (298) خداوند ايشان را بنده خود گرفت و ايشان را در خور ذكر براى خلق خودش قرار داد، تا آن كه بندگان به واسطه ى همراهى ايشان بر اطاعت خداوند محكم تر باشند و بر معصيت و نافرمانى خداوند، بيشتر خود را بگيرند.
اما نكير و منكر دو ملك اند كه از منكرات - يعنى شناخته نشده ها - سؤ ال مى كنند. اما براى مؤ منين بشير و مبشر ماءمور مى شوند. در دعاى رجبيه آمده كه ارعينى مبشرا و بشيرا و اعوذ بك من منكر و نكير : (299) و به چشمان من مبشر و بشير را نشان بده ! و پناه مى برم به تو از نكير و منكر!
و اما رومان كه از روم مشتق شده و به معنى قصد و طلب است ؛ او ميت را دنبال مى كند و فتان القبور به معنى فتان اصحاب القبور است ؛ يعنى نه اين كه او زمين را نبش كند، بلكه خود ميت را طلب مى كند.
و نيز حضرت ملائكه خاصى را طواف كننده بيت المعمور گفته . هم چنين ماءمور دوزخ را مالك ناميده و رضوان را دربان بهشت معرفى فرموده و در نهايت به جملگى آنان درود و سلام نثار فرموده است . در انتها بايد بگوييم كه نام گذارى هر يك از اين ملائكه به اسماء خاص ، نكته اى دارد كه مجالى بيش از اين را مى طلبد.

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #10 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز دهم
و الذين لا يعصون الله ما اءمرهم و يفعلون ما يؤ مرون و الذين يقولون سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبى الدار و الزبانيه الذين اذا قيل لهم خذوه فغلوه ثم الجحيم صلوه ابتدروه سراعا و لم ينظروه . و نيز درود فرست بر آن دسته از فرشتگان كه هرگز فرمان تو را معصيت نكرده و آنچه را فرمان دهى به جاى آورند! و آن ملائكه اى كه بر واردين به بهشت سلام و تهنيت گويند كه اين خانه اى جالب و دلنشين است و بر آن ملائكه جهنم كه هرگاه به آن ها گفته شد تبهكاران را اخذ كن و آنان را به زنجير بكش و بطرف جهنم جذب كن به سرعت عمل مى نمايند و آنان را مهلت نمى دهند.

شرح :
فرشتگان - چنان كه مكررا گفته شد - موجوداتى هستند كه قابليت تكليف پذيرى ندارند، زيرا وجود آنان ثابت است . آنان نورانى محض بوده و نسبت به تكليف غير قابل تخلف مى باشند و آن چنان كه خلق شده اند و در همان خط ويژه اى كه به دستور خالق در آن گمارده شده اند ثابت مى مانند؛ لذا امير مؤ منان عليه السلام در نهج البلاغه فرمود : بعضى از آنان ساجد هستند و ركوع ندارند، و بعضى در ركوع هستند و سجده نمى كنند.
آن موجودات نورانى ، اگر چه در ذات خود محض كمال و معرفت هستند، ولى هيچ گونه رنجى در تحصيل در پيدايش آن كمال نداشته اند، بلكه خداى متعال آنان را بدان گونه كه هستند آفريده ، لذا هيچ گونه همانند انسانى كه مقامات خود را در اثر رنج و زحمت و رياضت و عبادت به دست آورده است نخواهند بود. از اين رو، يك انسان صالح كامل ، مقامش از اين فرشتگان عالى تر است .
اين فرشتگان ، به انسان هايى كه از خود رسته ، وارد عالم مثال شده و در قيامت پس از طى مراحل حساب وارد بهشت شده اند تهنيت مى گويند، به استقبال آن ها رفته و عرض مى كنند : سلامت ابدى بر شما و از آن شماست ، زيرا در دنيا صبر كرديد و در اطاعت و دورى از معصيت از خود شكيبايى نشان داديد! پس خانه اى كه براى خود و عاقبت كار آماده كرده ايد بسيار پاك و پاكيزه است ! در قرآن كريم (سوره رعد آيه 24) : و الملائكه يدخلون عليهم من كل باب سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبى الدار : و ملائكه از هر درى برايشان وارد مى شوند و مى گويند، درود بر شما به واسطه صبرى (كه در دنيا) ورزيديد! پس چه خوب عاقبتى است (بهشت ) براى اين خانه (خانه زيبا)!
آرى :

اى خوش آن روز كز اين منزل ويران بروم
راحت جان طلبم صحبت جانان طلبم

و مولوى مى گويد :

آزمودم از هزاران بار پيش
بى تو من شيرين نبينم عيش خويش
بر اميد وصل تو مردن خوش است
تلخى هجر تو فوق آتش است

بر عكس ، عده ديگرى در قيامت شعله هاى جهنم را استقبال مى كنند و به صورت دست و پا بسته در كام آن فرو مى روند و كمترين مهلتى به آنان داده نخواهد شد. در قرآن كريم آمده است : خذوه فغلوه ثم الجحيم صلوه : بگيريد و زنجيرش كنيد و در كام جهنمش در اندازيد!.
و به راستى ، اين دو گونه عاقبت را بايد به خوبى ديد و در مورد آن فكر كرد و زندگى را به سادگى و بى گناه گذارند و نسبت به اين آينده بسيار خطرناك بى تفاوت نبود؛ آينده اى كه هرگز امكان فرار از آن براى احدى از بشريت ميسر نخواهد بود

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #11 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز يازدهم
و من اءوهمنا ذكره ، و لم نعلم مكانه منك ، و باءى اءمر و كلته ، و سكان الهواء و الاءرض و الماء، و من منهم على الخلق فصل عليهم يوم ياءتى كل نفس معها سائق و شهيد . و درود بر آن دسته از فرشتگان كه نام آنان را نياورده و موقعيت آنان را نمى شناسيم كه به چه چيز ماءمور هستند! و سلام بر ساكنان فضا و زمين و آب ها و آنان كه بر خلايق مسلط هستند! پس درود فرست بر آنان ، در آن دم كه هر كسى را به طرف قيامت مى كشانند با او ماءمور ناظرى از پس و پيش خواهد بود.

شرح :
از آن جا كه مى دانيم خلايق عالم غير متناهى و غير قابل احصا مى باشند، قطعا آنچه را كه امام عليه السلام از انواع فرشتگان در اين دعا نام برده ، عبارت از يك دسته معدود از ملائكه اند كه داراى شمارش مى باشند، ولى مسلما آنچه نام برده نشده قابل مقايسه با آنچه نام برده اند نمى باشد. و لذا فرمود : بر فرشتگانى كه نام و نشانى از آنان نيست و در امور خاص خودشان به انجام وظيفه اشتغال دارند درود فرست ! لذا در سوره مجادله آيه 17 آمده است : و ما يعلم جنود ربك الاهو : و هيچ كس لشكريان خداوند را نمى داند مگر خودش .
در روايت حماد بن عيسى از امام صادق عليه السلام روايت شده : ساءل رجل ابا عبدالله فقال الملائكه اكثرام بنو آدم فقال و الذى نفسى بيده ملائكه الله فى السموات اكثر من عدد التراب فى الارض : (300) شخصى از امام عليه السلام سؤ ال كرد : ملك بيشتر است يا انسان ها؟ حضرت فرمود : به خدا قسم آنان از ذرات خاك بر روى زمين بيشتر هستند!؛ زيرا هيچ موجودى در نظام عالى و دانى عالم نيست ، مگر آن كه ميزان دقيق نظم و منطق حساب و كتاب بر تمام حقيقت او جارى است ، و اين خود ميسور نيست ، جز با حاكميت نظام علمى و تدبيرى حضرت حق متعال كه به وسيله فرشتگان در تحت محاسبه و تدبير است .
حضرت در ادامه فرموده اند :
بعض فرشتگان در فضا و گروهى در آب و گروهى در زمين هستند. مثلا در زمين ، قوه ناميه كه گياه را مى روياند نه قابل ديدن است و نه در هيچ آزمايشگاهى مورد نجزيه و تحليل قرار مى گيرد. دانه نباتى در هيچ شرايطى جز در خاك يا آنچه مواد خاص خاكى را واجد است نمى رويد و اين قدرت رويش ، جز به نيرويى ماوراء عالم عناصر ميسور نيست ؛ زيرا نمو گياه با ضميمه شدن و يا مونتاژ اجزا به يكديگر نمى باشد. چون اگر در آزمايشگاه سلول هاى حياتى گياهان را دقت كنند، به خوبى درمى يابند كه به غير از ماده در تركيبات موجودات ، چيز ديگرى به نام حيات در كار است كه از سنخ و سبك عناصر نيست و امكان رشد و تكامل فقط در همان تعبيه شده است كه اگر از دست رفت ديگر نمى رويد و اين عامل خاص را دانه نباتى از درون خاك جسته و پيدا كرده است .
و گروه ديگرى از ملائكه هم هنگام ورود انسان به محشر همراه او هستند : يكى او را به محشر برده و ديگرى گواه بر كردارها و رفتارهاى اوست !

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم 5 مرداد 1388   #12 (لینک)
Administer


Administer آواتار ها

مديريت كل سايت
 
Administer آنلاین نیست.

پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم پاسخ : شرح صحيفه سجاديه : دعاى سوم

فراز دوازدهم (آخرين فراز)
و صل عليهم صلاه تزيدهم كرامه على كرامتهم ، و طهاره على طهارتهم اءللهم و اذا صليت على ملائكتك و رسلك ، و بلغتهم صلاتنا عليهم فصل علينا بما فتحت لنا من حسن القول فيهم ، انك جواد كريم . و درود فرست بر تمامى فرشتگان ، آن چنان درودى كه بر كرامت و طهارت آنان بيفزايد و همان دم كه صلوات خود را بر رسل و فرشتگانت نثار فرمودى و درودها را بر آنان ابلاغ نمودى ، بر ما نيز تحيت و تهنيت خود را روا دار، به سبب گشايش زبان ما به ذكر ايشان ، كه تو جواد و كريم هستى .

شرح :
در دعاى سوم ، امام سجاد عليه السلام به بيش از 30 گروه از ملائكه اشاره كرده اند كه هر يك به كارى ماءمورند. امام عليه السلام حتى به نوع كار بعضى از آنان هم اشارتى فرموده اند.
امام در اين فراز آخر نيز، بر همه آنان دعا و درود و صلوات مى فرستد و از خداى متعال درخواست كرامت و ازدياد طهارت را براى ايشان مى فرمايد.
امام در مجموعه اين دعا، اين تصوير خام را كه نهاد عالم ماده بريده از نظام ملكوتى و الهى است مردود دانسته و اثبات فرموده اند كه تمام حركات و سكنات ذرات عالم با حساب و كتاب دقيق و تحت نظارت ماءموران خاص ‍ الهى صورت مى گيرد؛ به طورى كه پيشتر از وجود آنان ، تدبير جملگى ايشان در افق وجودى دسته اى خاص از فرشتگان تدوين و ترتيب يافته و بر حسب زمان تدبير، در خارج فرم ويژه خود را مى يابند.
پس اين نكته كه سر ارسال جميع انببا و نزول تمام كتب آسمانى بر آن پى ريزى شده ، بايد در خاطره ما باشد كه عالم ملك به وسيله عالم ملكوت اداره مى شود و چنين نيست كه يك سلسله قواعد و ضوابط خاص ، بريده از الهيت و خالقيت و به طور خود به خود عمل كند و مستقلا به كنش ها و واكنش ها و تاءثيرها و تاءثرها درگير باشد.
و چنان كه گفتيم همه انبيا و مرسلين برآنند كه به انسانى كه زود اسير محسوسات و مبصرات و مسموعات خود گشته و خيال مى كند آنچه ديده ، لمس كرده و يا شنيده ، تمام حقيقت وجود و هستى است ، هشدار دهند و بگويند كه پنبه غفلت را از گوش خود به در آور و بدان كه نهاد هستى تحت حكومت ملكوت هستى است ؛ چنان كه شبسترى در اين زمينه مى گويد :

تو از عالم همين لفظى شنيدى
بيا برگو كه از عالم چه ديدى ؟
چه دانستى ز صورت يا ز معنى ؟
چه باشد آخرت ؟ چون است دنيا؟
به زير پرده هر ذره پنهان
جمال جانفزاى روى جانان

سپس امام عليه السلام اين ارتباط عالم با ملكوتيان را از بزرگ ترين نعمت ها دانسته و در آخر فرموده فصل علينا...؛ خداوندا، چون ما ذكر خير فرشتگان گفتيم و اين ارتباط را دانستيم پس درود را بر ما نازل بفرما!

__________________

امان از آن زمانی که بیفتد به روی نامه ام چشمان مهدی
دلش می گیرد و با چشم گریان بگوید این هم از یاران مهدی




 
برچسب ها
آنكه, آسپرين, دعاى, سوم, سجاديه

  



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش همه كاربراني كه از اين موضوع بازدید نمودند: 5 نفر
Administer, Code::Blocks, GodMaster, mohammad.ali, nasiri881
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

انتخاب سریع یک انجمن

دانلود فایل,مقاله, سورس کد

Powered by vBulletin, Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
All right reserved ©2009 - 2018, Parsiland.com
کپی برداری از این سایت به هر نحو ممنوع می باشد!