Parsiland Forums
بازگشت   پارسی لند > تفريحي و سرگرمی > سرگرمي > دانستنیها

سایت پارسی لند | Parsiland Forums



  

اولین مخترع کامپیوتر و معروف به پدر دوران رایانه
نحوه نمایش امتیاز موضوع: 1آرا, 1.00 میانگین. امتیاز: جستجو در موضوع ابزارهای موضوع  
اولین مخترع کامپیوتر و معروف به پدر دوران رایانه 13 ارديبهشت 1389   #1 (لینک)
2500


2500 آواتار ها

مدیر انجمن ورزش
 
2500 آنلاین نیست.
نام واقعی: ermia
نوشته ها: 1,168
سپاس از دیگران: 1,489 بار
سپاس شده: 737 بار
دوستان من: 32 نفر
محل سکونت: ساری
عضو پارسی لند: اسفند 1388
حالت من: khoonsard
نمایش پروفایل 2500    نمایش آلبوم های 2500   اضافه کردن 2500 به لیست دوستان شما   گروه های دسته جمعی
2500 به Yahoo ارسال پیام
اولین مخترع کامپیوتر و معروف به پدر دوران رایانه اولین مخترع کامپیوتر و معروف به پدر دوران رایانه

در بسیاری از دایره المعارف‌ها و مراجع کامپیوتری نام Harvard Mark۱ به عنوان اولین کامپیوتر دیجیتالی اتوماتیک معرفی شده است. این کامپیوتر را آقای Howard H.Aiken به همراه گروهش در سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۴ در آمریکا ساخت، اما بسیاری از کارشناسان به گواه تاریخ و انجام بررسی های دقیق می گویند که اولین کامپیوتری که قابل کنترل و برنامه نویسی با زبان های برنامه نویسی بود را کنراد زوسه (konrad Zuse) در سال ۱۹۴۱ به نام Z۳ تکمیل و ارائه کرد. وی اولین
کامپیوتر خود را به نام Z۱ در سال ۱۹۳۸ ساخته بود که البته قابلیت برنامه نویسی را نداشت.



Zuse که بود؟

کنراد زوسه در ۲۲ ژوئن سال ۱۹۱۰ (۹۹سال پیش) در شهر برلین آلمان متولد شد. در طول دوران مدرسه، دانش آموز بسیار خلاق و باهوشی بود و سال ۱۹۲۸ از مدرسه فارغ التحصیل شد. او در دوران تحصیل ۳ بار رشته تحصیلی اش را تغییر داد، چون نمی دانست که چه رشته ای برای او بهتر است و خودش می گفت بین مهندس شدن و هنرمند شدن دو دل مانده است.

آثار بسیار زیبای نقاشی که از او باقیمانده بیانگر استعداد خوب او در زمینه نقاشی است. کنراد در بعضی از مقاطع تحصیل و زندگی توانست با فروش تابلوها و آثار هنری خود ،هزینه ‌های جاری زندگی اش را تامین کند ولی در نهایت تصمیم گرفت تا در رشته مهندسی عمران و شهرسازی ادامه تحصیل دهد.

در دوران تحصیل محاسبات پیچیده و سنگین رشته عمران که مدت‌ها وقت مهندسین عمران را می گرفت ،او را به فکر واداشت تا راه حل بهتری برای رسیدن به پاسخ آنها پیدا کند، چون کنراد معتقد بود که این کار باید توسط یک ماشین انجام شود و نه نیروی انسانی، به همین دلیل در سال ۱۹۳۴ به طور جدی تصمیم گرفت یک ماشین پیشرفته برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی بسازد که از ماشین حساب های آن زمان کارآمدتر باشد و با برنامه‌های کامپیوتری نیز به خوبی کار کند، به عبارتی بتوان آن را برنامه ریزی کرد.

او مبنای اعداد را در کامپیوتر خود به صورت باینری (صفر و یک) در نظر گرفت و سعی کرد تا یک حافظه (Memory) بسازد که قابلیت آدرس‌دهی و ذخیره کردن مقادیر مختلف دیتا (داده) را داشته باشد. همچنین برای ماشین خود یک بخش کنترل در نظر گرفت که قادر به کنترل کلیه عملیات ماشین باشد. بیشتر بخش های این ماشین به صورت مکانیکی بود و تنها بخش برقی آن یک موتور الکتریکی بود که فرکانس دستگاه را بر مبنای Hertz تولید می کرد. تعداد بسیار زیادی ورقه های کوچک آهنی که با اره مویی بریده شده بودند، قسمت اعظم این دستگاه را تشکیل می داد. این ماشین به وسیله یک نوار پانچ و یک نوار پانچ خوان خروجی سیستم(ورودی مثل کیبرد و خروجی مثل پرینتر) از هم مجزا بود و از این لحاظ بسیار شبیه به کامپیوترهای امروزی بود.

این ماشین یک حافظه مکانیکی ۶۴ کلمه‌ای (Word) داشت که هر Word آن ۲۲ بیت (Bit) بود که امتیاز انحصاری این حافظه در سال ۱۹۳۶ به نام کنراد زوسه به ثبت رسید.ماشین زوسه می توانست اعداد را به صورت عادی و ده-دهی دریافت کند و سپس آن را به صورت باینری -دو دویی- تبدیل کند.كنراد نام این ماشین را در ابتدا V۱ گذاشت، اما آن روزها V۱ به عنوان نام یک موشک نظامی مطرح شده بود و کنراد تصمیم گرفت تا نام آن را به Z۱ تغییر دهد.Z۱ اولین کامپیوتر بر مبنای اعداد باینری در دنیاست.



اما کنراد از بازدهی ورقه‌های کوچک آهنی در Z۱ چندان راضی نبود و تصمیم گرفت تا بخش های کنترل مرکزی و محاسبات را به دستگاه های رله (Relay) بسپارد، اما بخش حاقظه تغییر چندانی نکرد. متاسفانه تصاویر و نقشه‌های طراحی Z۲ که در حقیقت مدل اصلاح شده Z۱ بود ،در جنگ جهانی دوم از بین رفت. به هر حال زوسه مطمئن شد که بازدهی دستگاه‌های رله بسیار بهتر از ورقه‌های آهنی است و باید آن را جایگزین ورقه های آهنی کند. به همین خاطر تصمیم گرفت تا با کمک دوستان نزدیکش و همچنین کمک اندکی که دولت به او پرداخت کرده بود Z۳ را بسازد.



در طول سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۱ او توانست Z۳ را با استفاده از دستگاه‌های رله به طور کامل بازسازی کند. این ماشین، ۵متر طول، ۲متر ارتفاع و ۸۰سانتی متر عرض داشت و الگوریتم‌هایی که در آن به کار رفته ، در بعضی موارد به عنوان یک شاهکار محسوب می شد. تعداد عملیات لازم برای انجام یک دستور بسیار کمتر از قبل شده بود و بنابراین سرعت ماشین در بسیاری موارد بسیار بهبود داده شده بود. کنراد نشان داد که ماشینش می تواند محاسبات ریاضی را بدون مشکل انجام دهد و در سال ۴۱ به دوستانش گفته بود که Z۳ قادر به شطرنچ بازی کردن نیز هست. در همین ایام کامپیوترهایی موسوم به S۱ و S۲ توسط شرکت هواپیمایی Henchel ساخته شد که البته این کامپیوترها مخصوص محاسبات مربوط به معادلات بال‌های هواپیماها بود.



زوسه در سال ۱۹۴۰ دفتر کار کوچکی برای انجام کارهای خود در برلین تهیه کرد و یکسال بعد ساختن Z۴ را به طور جدی آغاز کرد. او متوجه شده بود که Z۴ باید حافظه بیشتری نسبت به کامپیوترهای قبلی داشته باشد. برای درست کردن یک حافظه ۳۲۰۰ بیتی او نیاز به یک متر مکعب فضا داشت و هر ۳۲ بیت حافظه برای او حدود ۵/۲ دلار هزینه داشت.

کنراد دستبردار نبود و مي خواست ماشینی با قدرت برنامه‌ریزی بسیار قوی‌تری بسازد. در طول سال های ۴۶-۱۹۴۲ تحقیقات مفصلی بر روی مسائل ریاضی ای که مهندسین با آن ها سروکار داشتند را آغاز کرد و با جمع آوری مثال‌های زیادی توانست به الگوهای خاصی دست پیدا کند. کنراد می خواست ماشینی بسازد که علاوه بر توانایی انجام عملیات ریاضی و عددی، قادر به انجام مسائل منطقی نیز باشد و با این عقیده Z۴ که یک مدل اصلاح شده از Z۳ بود را ، ماشین منطقی (Logistic Machine) نام گذاشت. برای رسیدن به هدفش ، او زبان برنامه نویسی برای خود را با نام آلمانی Plankalkul معادل انگلیسی( Plan Calculator) نوشت. او مثال‌های زیادی را با استفاده از این زبان برنامه نویسی برای خود حل کرد و آن را در سال ۱۹۴۶ تکمیل کرد، اما متاسفانه به دلایلی که جلوتر می خوانیم تا سال ۱۹۷۲ نتوانست آن را منتشر کند.

ساخت Z۴ حدود ۴ سال زمان برد و از مدل های قبلی جمع و جورتر ساخته شده بود، او قصد داشت تا زبان Plankalkul را ارتقاء دهد، همچنین برای Z۴، ۴ عدد Punch Tape Reader و ۲ عدد Punch Tape Writer طراحی کرده بود ، اما متاسفانه کمبود ابزارهای لازم در آن زمان، وقوع جنگ جهانی دوم و ناامنی زندگی در برلین به او اجازه اتمام کار را نداد.

در سال ۱۹۴۵ او حدود ۲۰ کارمند داشت، اما متاسفانه دفتر کارش در جریان حمله‌های هوایی جنگ جهانی دوم از بین رفت و این مساله رؤیای او را که قصد داشت از روی Z۴ چندین دستگاه برای شرکت های مختلف تهیه کند از بین برد. برلین در سال ۱۹۴۵ با حدود ۶۰۰ بمب افکن به صورت شبانه روزی مورد حمله قرار می گرفت و شرایط زندگی در این شهر بسیار وحشتناک بود. در نهایت کنراد مجبور شد تا برلین را به همراه همسرش و Z۴ که با یک کامیون نظامی حمل می شد ترک کند و به شهر Gotlingen که تقریباً ۳۰۰ کبلومتر با برلین فاصله داشت ، نقل مکان کرد. آنها مجبور بودند که فقط شب ها سفر کنند، چون در طول روز خطر حمله هوایی بسیار بیشتر بود، به خصوص اینکه Z۴ با یک کامیون نظامی حمل می‌شد و به همین خاطر حدود یک هفته در راه بودند.

پس از آن قرار شد تا Z۴ را به یک زیرزمین که موشک های نظامی V۲ در آن تولید می شد منتقل کنند، اما زوسه بعد از مراجعه به آن زیرزمین به قدری شوکه و وحشت زده شده بود که حاضر نشد Z۴ را به آنجا منتقل کند. در آن زیرزمین حدود ۲۰،۰۰۰ زندانی به صورت کاملاً غیرانسانی و تحت سخت‌ترین شرایط به بیگاری گرفته شده بودند و زوسه شاهد یکی از فجیع ترین وقایع دوران جنگ بود. او توانست Z۴ را پس از چند ماه جستجو به شهر باواریا در آلپ منتقل کند و در آنجا توانست با آقای Von Braun Wernher که مدیر طراحی پروژه موشک V۲ بود ملاقات کند، اما این ملاقات هیچ کمکی به پیشبرد پروژه Z۴ نکرد. کنراد معتقد بود که Wernher اصلاً دید درستی به آینده و تأثیر کامپیوترها در زندگی مردم ندارد، البته واقعیت این بود که کنراد بسیار جلوتر از زمان خود زندگی می کرد. او دوباره به شهر دیگری سفر کرد تا بدون درگیر شدن در پروژه V۲ کار خود را ادامه دهد و مجبور شد تا در سال های ۱۹۴۵ و ۱۹۴۶ ماشین Z۴ را در انبار یکی از هتل ها پنهان کرده و به خاطر شرایط سخت زندگی و جنگ تا چند سال از بازیابی و ترمیم Z۴ کناره گیری کند.

بالاخره جنگ تمام شد و او با ناامیدی تمام سعی کرد ،کارش را ادامه دهد، اما مهم‌ترین مشکل وی در آن زمان ، این بود که چگونه نیازهای اولیه زندگی اش از قبیل خورد و خوراک را تهیه کند. او تصمیم گرفت با توجه به سابقه هنری‌اش، تابلوهایی را ساخته و بفروشد و با درست کردن تابلوهای چوبی بسیار زيبا و فروش آن به کشاورزان و سربازان آمریکایی توانست بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کند. گفتنی است تابلوهای چوب وی که بسیار زیبا و هنرمندانه تهیه شده بود در آن زمان در نوع خود بی نظیر بود. در شهر محل اقامت کنراد هیچ مکان مناسبی برای ادامه کار وجود نداشت و کنراد و پسر و همسرش مجبور شدند تا به شهری به فاصله ۳۰کیلومتری آنجا تغییر مکان دهند و بالاخره در سال ۱۹۴۸ توانست Z۴ را در محلی كه قبلاً کارخانه آردسازی بود ، بازسازی کند.


کنراد می خواست بخش محاسبات را کمی تغییر داده و تا حدی آن را الکتریکی کند، اما متأسفانه او فقط مدت محدودی در طول روز می توانست از برق استفاده کند و آن میزان برق به سختی برای خود Z۴ پاسخگو بود. کنراد دوران بسیار سختی را می گذراند اما تسلیم شرایط نشد و کار خود را ادامه داد. در همان سال(۱۹۴۸) شخصی به نام Eduard Stiefel از شرکت معتبر ETH برای انجام تحلیل‌های ریاضی و منطقی و آماری نياز به ماشینی پیشرفته تر از ماشین حساب های معمولی داشت و شنیده بود که کامپیوترهای الکترونیکی در آمریکا در دست تهیه هستند به همین دلیل ۲ تن از دستیارانش را برای انجام تحقیقات بیشتر به آمریکا فرستاد.

در سال ۱۹۴۹ او از پروژه Z۴ خبردار شد و سعی کرد تا کنراد را پیدا کند. او توانست Z۴ را بررسی کند و پس از شنیدن توضیحات کنراد راجع به Z۴ تصمیم هوشمندانه و جسورانه‌ای گرفت. او سعی کرد مدیر خود را متقاعد کند تا Z۴ را برای مدتی اجاره کند. مسأله اینجا بود که کامپیوترهای الکترونیکی بسیار سریع تر از Z۴ عمل می کردند و Z۴ از بعضی جهات از رده خارج شده بود اما نکته ای که Stiefel بر آن تأکید داشت قابلیت خوب و آسان برنامه نویسی برای Z۴ بود.


در سال ۱۹۴۹ کنراد اولین شرکت رسمی خود به نام Zuse KG را با ۵ کارمند در یک دهکده کوچک با ۸۰۰ نفر جمعیت در ۱۲۰کیلومتری شمال فرانکفورت بنا گذاشت. این شرکت، اولین شرکت کامپیوتری در آلمان محسوب می شود و اولین پروژه ای که در آن انجام شد، آماده کردن و افزودن قابلیت‌های Z۴ برای انتقال آن به شرکت ETH بود، Z۴ در۱۱ جولای سال ۱۹۵۰ به شرکت ETH در شهر زوریخ سوئیس منتقل شد ، که این روز به عنوان یک روز تاریخی و هیجان انگیز در تاریخ این کشور ثبت شده است.

Z۴ روز به روز بهتر می شد و توانسته بود ثابت کند که ماشین قابل اطمینانی است، همچنین پس از برنامه‌ريزی مي‌توانست بدون نیاز به نیروی انسانی در طول شب نیز کار کند که این قابلیت در آن زمان بسیار قابل توجه بود. Z۴ می توانست حدود ۲۰۰۰ دستورالعمل یا حدود ۱۰۰۰ دستور ریاضی را در یک ساعت انجام دهد. مسئول نگهداری از Z۴ می گوید، که نگهداری و رفع عیب از Z۴ بسیار ساده و بدون مشکل انجام می شد، اما گاهی مشکلاتی مثل گرد و غبار باعث اختلالاتی در کار می شد.

فراگیری زبان برنامه نویسی Z۴ هم بسیار آسان بود و می شد در طول ۳ ساعت آن را به طور کامل آموخت. زمان انجام محاسبات اصلی در Z۴ بدین صورت بود: عمل جمع۵/۰ ثانیه، تفريق ۳ ثانیه، تقسیم و توان و ضرب ۶ ثانیه.



در سال ۱۹۵۱stiefel تصمیم گرفت تا Z۴ را در اختیار دانشجویان قرار دهد تا بتوانند برنامه نویسی با آن را یاد بگیرند. این اولین باری بود که در اروپا چنین امکانی در اختیار دانشجویان قرار می گرفت و همین موضوع باعث شد تا مردم متعصب آلمان بخواهند تا Z۴ به کشور آلمان بازگردانده شود. گفتنی است که در اوایل دهه ۵۰ حدود ۳ کامپیوتر در آلمان در دست تهیه بود.



این مطلب با زحمات کاربرای این سایت جمع آوری شده است
اخلاق حکم می کند در صورت برداشت از سایت منبع را ذکر کنید!
__________________


مگر دنیا چه ها دارد؟؟؟ جز آهی بهر آرامش...........؟!!!


 

آخرین ارسال 2500
موضوع انجمن آخرین نویسنده پاسخ نمایش تاریخ آخرین نوشته
بعد از ورزش این غذاها رو نخورید............ مقالات ورزشی 2500 0 730 15 آبان 1391 14:01
مردان در هر سن شبیه به یک کشور!!! بحث آزاد lovely 1 557 13 ارديبهشت 1390 14:22
بانجی جامپینگ......... ورزش های انفرادی 2500 0 773 29 دي 1389 16:19
اسکی روی آب... ورزش های آبی 2500 0 384 29 دي 1389 16:11
مبتکر کارت های زرد و قرمز... دانستنیها 2500 0 440 29 دي 1389 15:55
مسابقات جهانی کوتوله ها رويدادهاي ورزشي 2500 0 684 29 دي 1389 11:04
زمین فوتبال در دریا!!! رويدادهاي ورزشي 2500 0 431 29 دي 1389 11:01
كمانداران ريكرو تهران بر سكوي نخست ايستادند... اخبار ورزشی 2500 0 260 26 دي 1389 15:57
سه نماينده واليبال نشسته كشورمان در مسابقات قهرماني آسيا و جهان شركت مي كنند... اخبار ورزشی 2500 0 260 26 دي 1389 15:56
مظاهري: از طريق سعيدلو حقم را كه در گوانگجو ضايع شد مي‌گيرم... اخبار ورزشی 2500 0 255 26 دي 1389 15:54

برچسب ها
9, machine, memory, rad, size, فراگیری, فرستاد, قبل, لازم, مهندسی, موتور, موضوع, ماشین, ماشینی, مسائل, مشکل, معمولی, معتبر, نقاشی, نياز, نیازهای, نظیر, همین, هیجان, وسیله, کمکی, کارخانه, کردن, گیری, گرفته, پیدا, پیشرفته, پدر, پروژه, پرینتر, پرداخت, آموز, آثار, آسان, الکترونیکی, انگلیسی, انتقال, اینکه, ایام, اتوماتیک, است،, بود،, بیت, بیتی, بگیرند, بازی, برنامه نویسی, برای, برای او, بررسی, تقسیم, توانایی, تاریخ, تاریخی, تبدیل, ترمیم, تصمیم, تصاویر, تغییر, ثابت, جمع, جمعیت, جایگزین, جاری, جدی, حافظه, خارج, دفتر, دل, دلار, دوم, دیتا, درست, ریاضی, ریزی, رایانه, رشته, زندگی, زبان, سنگین, سیستم, ساختن, ساخته, شنیدن, شهری, شاهکار, عملیات

  


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش همه كاربراني كه از اين موضوع بازدید نمودند: 2 نفر
2500, ali5952003
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش امتیاز به این موضوع
امتیاز به این موضوع:

انتخاب سریع یک انجمن


دانلود فایل,مقاله, سورس کد

Powered by vBulletin, Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
All right reserved ©2009 - 2014, Parsiland.com
کپی برداری از این سایت به هر نحو ممنوع می باشد!

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net

Parsiland Search Engine Garde
شما به این موضوع امتیاز داده اید: