انجمن پارسی لند
بازگشت   پارسی لند > ادبیات و تاریخ ایران > فیلم و سینما > شبکه اول سیما

سایت پارسی لند | Parsiland Forums




  

بررسي اجمالي تيپ و شخصيت در سريال «مختارنامه»
نحوه نمایش امتیاز موضوع ابزارهای موضوع  
بررسي اجمالي تيپ و شخصيت در سريال «مختارنامه» 22 تیر 1390   #1 (لینک)
گل مرداب


گل مرداب آواتار ها

مدیر ارشد انجمن سینما
 
گل مرداب آنلاین نیست.

بررسي اجمالي تيپ و شخصيت در سريال «مختارنامه» بررسي اجمالي تيپ و شخصيت در سريال «مختارنامه»

بي‌آن كه بخواهيم به همه جنبه‌هاي شخصيت‌پردازي و ويژگي‌هاي تيپ و شخصيت بپردازيم، با نگاهي گذرا مي‌توان گفت كه: «تيپ» در مقايسه با «شخصيت»، ساده‌تر به نظر مي‌رسد.

در واقع، تيپ همان شخصيت ساده است كه ابعاد چندان پيچيده‌ايي ندارد. ساده‌ترين نشانه تيپ آن است كه هرگز دچار تحول و دگرگوني نمي‌شود. براي مثال، تيپ‌هاي: كلاه مخملي و جاهل مسلك، بزن بهادر، دلال و كارچاق كن يا مادر شوهر بدجنس و ... از نمونه‌هايي هستند كه مي‌توانند قشر و طيف اجتماعي خود را نمايندگي كنند و به اصطلاح «سرنمون» آن قشر باشند. در حالي‌كه شخصيت‌ها ابعاد پيچيده‌تري دارند و به همين دليل است كه براي شناخت شخصيت‌ها نمي‌توان تنها به ظاهر آن‌ها نگاه كرد.

براي شناخت يك شخصيت، بايد علاوه بر ابعاد ظاهري، به ابعاد دروني، عواطف، احساسات و به ويژه انديشه‌ها، افكار و همچنين ديدگاه وي نيز توجه داشت. چرا كه، اگر ندانيم شخصيت مورد نظرمان از چه زاويه و از چه منظري به جهان نگاه مي‌كند، هرگز نمي‌توانيم به ارزيابي دقيق كنش‌ها و واكنش‌هاي او بپردازيم. گذشته از اين، در شخصيت، همواره امكان تغيير و تحول وجود دارد و ما با توجه به انگيزه تمامي كنش‌ها و واكنش‌هاي وي مي‌توانيم شناخت دقيق‌تري از او پيدا كنيم.

با اين مقدمه مي‌توان چنين گفت كه «داوود ميرباقري» (نويسنده و كارگردان) سريال «مختارنامه»، در انتخاب شخصيت‌ها، تيپ‌ها و نقش‌هايي كه به بازيگران اين مجموعه سپرده است، دقت و وسواس بالايي داشته است. اگر چه در موارد انگشت شماري نيز، در اين مسير كم‌كوشي‌ها و ساده‌انگاري‌هايي ديده مي‌شود.

براي نمونه، «مختار» (فريبرز عرب‌نيا) به شخصيتي كاملاً مثبت، بي‌عيب و نقص تبديل شده است كه ممكن است با برخي از ديدگاه‌ها، با توجه به نگاه مورخان غير شيعي تطابق چنداني نداشته باشد. از جمله اين كه در برخي از ديدگاه او را به زياده روي در عمل و گاه حتي به ادعاي رسالت نيز متهم مي‌كنند و هم چنين گفته مي‌شود كه، «مختار» در مسير خونخواهي از قاتلان امام، گاه به شكنجه‌ها و اعمالي مبادرت مي‌ورزد كه شايد نمايش نمونه‌هايي از اين شكنجه‌ها از دريچه تلويزيون، چندان آسان نباشد.

به نظر مي‌رسد، حتي در صورت انكار اين روايت‌ها نيز، بايد در نمايش چهره يكسره معصومانه و به دور از خطا، در مورد چنين چهره‌ايي بيش‌تر احتياط كرد. به ويژه كه مي‌دانيم از نظر برخي مورخان غير شيعي كه در نقطه مقابل مؤلف «تاريخ طبري» قرار دارند، شخصيت «مختار» تا اين اندازه «معصوم» و «به دور از خطا» تصور نمي‌شود.
وجود همين ديدگاه‌هاي متفاوت، دست‌كم اين هشدار را مي‌دهد كه در به تصوير كشيدن شخصيتي چون «مختار» نبايد با نگاهي «مطلق‌گرا» عمل كرد.

از ديگر شخصيت‌ها و تيپ‌هاي موجود در اين مجموعه، مي‌توان به «سنان ابن انس» (با بازي مرحوم رضا خندان) كه در مقابل شخصيت‌هاي مثبت مجموعه، نقشي منفي دارد و در رديف «اشقيا» جاي مي‌گيرد، نام برد. او همان چهره منفوري است كه سر «امام حسين (ع)» را از بدن جدا مي‌كند و به لحاظ ظاهري و دروني با بازي تحسين‌برانگيز زنده ياد «رضا خندان» نوع حرف زدن، راه رفتن، ناهوشياري و دايم‌الخمر بودنش را مي‌توان در كنار هم به خوبي شاهد بود.

در شخصيت «وهب نصراني» (با بازي حامد ميرباقري) اگرچه بنا به تعريف كلي مي‌توان باور كرد كه شخصيتي به دلايل منطقي و با انگيزه قوي دست به كاري شگفت‌انگيز بزند، اما در طراحي شخصيت «وهب نصراني»، تازه دامادي كه بعد از ازدواج، بي‌درنگ به ياري امام مي‌شتابد و به كربلا مي‌رود و شهيد مي‌شود، جا داشت كه به وجوه باورپذيرتري اشاره مي‌شد تا اين تحول شخصيت برق آسا و سريع، منطقي‌تر و باورپذيرتر شود.

در جايي از همين مجموعه، به كشته شدن پسر «عمر سعد» به دست مادرش اشاره مي‌شود كه انگيزه جنين عمل دشواري، براي مخاطبان مجموعه چندان روشن نمي‌شود و به همين سبب از ميزان اثرگذاري چنين كنشي نيز كاسته مي‌شود. به ويژه كه در ميان اسناد تاريخي، مشكل مي‌توان سند معتبري در تاييد اين موضوع پيدا كرد.

در كنار همه امتيازهاي مثبتي كه در كار ارزشمند «داوود ميرباقري» در اين مجموعه ديده مي‌شود، بايد به دو اشكال عمده استفاده از گفت‌وگوهاي كاملاً عاميانه، در برابر گفت‌وگوي حماسي «مختار» در برابر «شمر»، مشكل ضرباهنگ كند و كشدار مجموعه نيز اشاره كرد كه به انسجام و يكدستي اين مجموعه لطمه مي‌زند.



این مطلب با زحمات کاربرای این سایت جمع آوری شده است
اخلاق حکم می کند در صورت برداشت از سایت منبع را ذکر کنید!

__________________
شب در چشمان من است

به سیاهی چشم هایم نگاه کن

روز در چشمان من است

به سفیدی چشم هایم نگاه کن

شب و روز در چشمان من است

به چشم های من نگاه کن

پلک اگر فرو بندم
جهانی در ظلمات فرو خواهد ماند.
 

آخرین ارسال گل مرداب
موضوع انجمن آخرین نویسنده پاسخ نمایش تاریخ آخرین نوشته
فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو سینما گل مرداب 2 797 27 خرداد 1393 15:36
فیلم زندگی جای دیگری است سینما گل مرداب 0 567 27 خرداد 1393 15:35
فیلم پنجاه قدم آخر سینما گل مرداب 2 613 27 خرداد 1393 15:31
فیلم پنج ستاره سینما گل مرداب 2 614 27 خرداد 1393 15:25
فیلم متروپل سینما گل مرداب 0 652 27 خرداد 1393 15:23
فیلم خط ویژه سینما گل مرداب 3 754 19 اسفند 1392 11:56


برچسب ها
«مختارنامه», اجمالي, بررسي, تيپ, سريال, شخصيت

  



کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش همه كاربراني كه از اين موضوع بازدید نمودند: 1 نفر
گل مرداب
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش امتیاز به این موضوع
امتیاز به این موضوع:

انتخاب سریع یک انجمن

دانلود فایل,مقاله, سورس کد

Powered by vBulletin, Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
All right reserved ©2009 - 2018, Parsiland.com
کپی برداری از این سایت به هر نحو ممنوع می باشد!